کیمیاگران قرن 21

سوالات کنکور و دانشگاهی- نکات اخلاقی و پندآموز- روشهای تحقیقی- اطلاع رسانیهای مختلف

کیمیاگران قرن 21

سوالات کنکور و دانشگاهی- نکات اخلاقی و پندآموز- روشهای تحقیقی- اطلاع رسانیهای مختلف

روش مطالعه درس زیست شناسی برای کنکور

زیستشناسی به عنوان اصلیترین درس رشتهی علوم تجربی و با ضریب 4، بالاترین ضریب و بیشترین تعداد سؤالات را در بین تمام دروس کنکور دارد.

لذا واضح است که مطالعهی صحیح و دقیق آن (مطالعهای که عمیق و مفهومی باشد و فقط به حفظ کردن طوطیوار اکتفا نکند)، برای داوطلبین این رشته و بهخصوص آنهایی که متقاضی رشتههای پرطرفدار هستند، اهمیت ویژهای دارد. هر چند اغلب داوطلبان به اهمیت حیاتی این درس در کنکور سراسری واقف هستند، ولی بیان چند نکتهی کاربردی، میتواند به موفقیت شما کمک کند: 

 

برای اطلاع بیشتر به ادامه مطلب بروید

1-داوطلبین موفق و ممتاز، آنهایی هستند که چندین بار (هر چه بیشتر، بهتر!) کتابهای درسی زیستشناسی پایه و سال چهارم را خواندهاند، پس مرور هرچه بیشتر را فراموش نکنید.

2-میدانید که در زیستشناسی، قوانین ثابت و قاطع مثل درس ریاضی وجود ندارد، بلکه موارد استثنایی فراوان هستند. پس کلماتی مثل " برخی و بعضی و بسیاری و اغلب و گاهی و ..." را در کتابهای درسی مشخص کنید و مفاهیم برآمده از آنها را به خاطر بسپارید.

3-تصاویر در زیستشناسی، به فهم بهتر مطالب درسی کمک شایانی میکنند و هر ساله به طور مستقیم، از خود تصویر یا به طور غیر مستقیم از مفاهیم آنها، سؤال طرح میشود، پس زیرنویس آنها و نامگذاری بخشهای مختلف شکلها را به دقت مطالعه کنید.

4-دقت کنید: به همان اندازه که مطالب مطرح شده در بخشهای " بیشتر بدانید" ارزشی در طرح سؤال ندارند، مطالعه و درک مفاهیم بخشهای "فعالیت" و " آزمون" در کتب درسی خیلی مهم بوده و در چند سال اخیر، سؤالاتی از آنها مطرح شده است.

5-اسامی جانداران مختلف ( مثل گیاهان و جانوران و قارچها و آغازیان و باکتریها) را یاد بگیرید و خصوصیات ویژهی آنها را در کنارشان یادداشت کنید. در این موارد باید کمی زحمت بکشید! و از کتابهای سه سال زیستشناسی، تمام مطالبی که در مورد آن جاندار نوشته شده را پیدا کنید. مثلاً وقتی نام " برگ متحرک" را به عنوان یک حشره میشنوید، لازم است که لولهی گوارشی، سیستم تنفس نایی، گردش خون باز و مایع همولنف و دفع اوریک اسید و اسکلت بیرونی از جنس کیتین یا مایع مخاطی روی بدن به همراه طناب عصبی شکمی و گرهدار و چشم مرکب با هزاران قرنیه و عدسی را به یاد آورید. خسته نباشید!

6-از نام دانشمندان مختلف و نتیجهی پژوهشهای آنها غافل نشوید. موارد کشف شده یا جاندار مورد مطالعهی آنها را به درستی یاد بگیرید. به عنوان مثال: در کنکورهای سال 88 و 89 هر کدام، دو سؤال از نام دانشمندان مطرح شده بود.

7-توجه کنید که برخی مفاهیم و مطالب در زیستشناسی، به قدری اهمیت دارند که طرح سؤال از آنها، همه ساله، تکرار میشود. پس در یادگیری مواردی مثل دودمانهها، چرخهی زندگی قارچها و هورمونهای گیاهی و انواع مختلف حواس جانوران و آزمایشات دی هیبریدی یا مقایسهی ویژگیهای پروکاریوتها با یوکاریوتها و نیز بازدانگان با نهاندانگان یا انواع بافتهای گیاهی و جانوری، چرخهی ضربان قلب و چرخهی جنسی زنان و ... دقت داشته باشید..

8- در پایان باید گفت:بهترین منبع برای آمادگی بیشتر در آزمونهای سراسری، نمونه سؤالات کنکورهای داخل و خارج کشور است که باید حل و بررسی کنید و در عین حال، سایر گزینهها را به دقت تحلیل کنید. بارها و بارها دیده شده که سؤالات سالهای قبلی با یکسری تغییرات جزئی در گزینهها یا صورت سؤال، به صورت پرسش جدیدی در آزمون اخیر، مطرح میشوند.

نظرات 16 + ارسال نظر
ترانه سه‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 18:18

خیلی خوب بود ممنون

محدثه جهرمی چهارشنبه 6 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 20:14

ممنون خیلی خیلی مفید بود

ناشناس پنج‌شنبه 16 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 13:07

ازرودیگران کپی کردی تکراری بود خخخخخخخخخخخخخخخخ متقلب

سارا سه‌شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 20:04

دقیقا لینو اجرا میکنم

ناشناس جمعه 4 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 00:00

ممنون میشم خلاصه ای از درس های هرفصل زیست هم بزارید.

فاطمه شنبه 3 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 13:14

لایک دارین

زهرا جمعه 28 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 22:26

http://www.blogsky.com/images/smileys/119.png

زهرا پنج‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 00:21 http://Gravatar.com

خیلی ممنونم از مطالب خوبتون واقعا در خواندن درس زیست من تاثیر داشت مرسی

yekta یکشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 01:06

ali bud mamnun

سارا یکشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 21:07

مرسی .خیلی خوب بود .لطفو خلاصه هر فصل برای مرور و جلوگیری از فراموشی مطالب بزارید

صدف یکشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 14:30

متقلبآفرین خوب باتقلب کاربر جمع می کنی

ل یکشنبه 21 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 22:58

افرییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییینننننننننننننننننننننننننن

أفرین خوب بود جمعه 16 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 00:34

عسل یکشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 20:29

بیدار دوشنبه 17 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 21:26

خوب نبود

مریم دوشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 18:27

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد