کیمیاگران قرن 21

سوالات کنکور و دانشگاهی- نکات اخلاقی و پندآموز- روشهای تحقیقی- اطلاع رسانیهای مختلف

کیمیاگران قرن 21

سوالات کنکور و دانشگاهی- نکات اخلاقی و پندآموز- روشهای تحقیقی- اطلاع رسانیهای مختلف

گیاه بن سرخ یا پیاز یزدی

گیاه بن سرخ یک گیاه گل دار است که به طور وحشی می روید و بومی ایران است. از بخش هوا زی گیاه برای درمان دردهای شکمی، روماتیسم، استفراغ، سنگ کلیه و سرماخوردگی استفاده می شود.
   

 

نتایج نشان می دهد که تجویز داخل صفاقی عصاره هیدرواتانولی بن سرخ دارای اثرات ضد دردی می باشد که این اثرات با نالوکسان معکوس می شود. در دوزهای که عصاره دارای اثرات ضد دردی بود اثرات سمیت حرکتی از آن مشاهده نگردید. همچنین آنالیز مواد متشکله نشان داد که موادی نظیر مرفین سیلریت، اتیل سینامیت، ایزوکوینولین، نئومنتول و الکل های با زنجیر طولانی در عصاره وجود دارد.

کنگر

زمان به گل نشستن این گیاه از بهار تا نیمه ی تابستان است که به عواملی چون شرایط اقلیمی و گرمای هوا وابسته است. دم برگ داخلی سفید رنگ، راس ساقه و هاگدان قسمت های خوراکی این گیاه را تشکیل می دهد که در سوپ، خورش  و سالاد مورد استفاده قرار می گیرد.

در یونان و مصر باستان، این گیاه به دلیل نقش کمکی در هضم مواد غذایی مورد توجه قرار گرفت و در قرن 16 میلادی در اروپا یکی از سبزیجات معروفی بود که توسط اشراف مصرف می شد. 

در طب سنتی اروپا، برگ های کنگر به عنوان ماده افزایش دهنده ادرار ( دیورتیک ) و محرک کلیه ها ، محرک ترشح صفرا از کبد  و انقباض کیسه صفرا مورد استفاده قرار می گرفت. این گیاه غنی از پتاسیم بوده، ولی از لحاظ انرژی محدود است.   

خواص درمانی کنگر در سلامت بدن

سرگل های این گیاه به عنوان سبزی مصرف می شود که برای دستگاه گوارش مقوی بوده و به هضم مواد غذایی کمک می کند. عصاره ی برگ و ریشه ی کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ ها مفید بوده و در درمان یرقان ، سوء هاضمه ، احساس ناراحتی در معده ، نفخ ، بی اشتهایی  ، تهوع ، اسهال خفیف یا یبوست ، نارسایی کبد ، دفع مزمن آلبومین و کم خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند. در بعضی از کشورها به عنوان محرک تمایلات جنسی مصرف می شود.  

           

بعد از خوردن نوشابه

بعد از خوردن نوشابه

10 دقیقه بعد: 10 قاشق چای­خوری شکر واردبدنتان می شود.

میدانیدچرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی­ شوید؟  چون فسفریک اسید، طعم آن را کمی می گیرد و شیرینی­ اش راخنثی میکند.

20 دقیقه بعد: قند خون­تان بالا میرود و منجر به ترشح ناگهانی  انسولین می­ شود.کبدتان شروع می کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.
40 دقیقه بعد: حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمکهایتان  گشاد می­ شود، فشار خونتان بالا می رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می کند. گیرنده­ های آدنوزین مغز حالا بلوکه می شوند تا از احساس خواب­  آ
لودگی جلوگیری کنند.

45 دقیقه بعد: ترشح دوپامین افزایش پیدا می کند و مراکز خاصی در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد می کنند، تحریک می­ شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می­ شود.
بعد از 60 دقیقه: اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می­ چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می­ کند. میزان بالای قند خون و شیرین­ کننده ­های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را ازطریق ادرار باعث می­ شوند.
مدتی بعد: کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می­ شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و روی  که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می­ شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیتها نیز از دست می­ رود.
مدتی بعدتر: کم­ کم آن غوغایی که در بدنتان ایجاد شده بود فروکش می­ کند و نوبت به افت قند می­ رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و  تحریک
­ پذیر می­ شوید یا خیلی کرخت و بیحال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید،دفع کرده ­اید؛ آبی که می­ شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدنتان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می­ رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می­  کنید. سرانه مصرف نوشابه های گازدار در ایران ۴۲ لیتر است. با این آمار ما در سرانه مصرف نوشابه های گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده ­ایم.

برگرفته از وبلاگ  سرکار خانم ساناز ضرابی. کارشناس ارشد شیمی تجزیه