کیمیاگران قرن 21

سوالات کنکور و دانشگاهی- نکات اخلاقی و پندآموز- روشهای تحقیقی- اطلاع رسانیهای مختلف

کیمیاگران قرن 21

سوالات کنکور و دانشگاهی- نکات اخلاقی و پندآموز- روشهای تحقیقی- اطلاع رسانیهای مختلف

بعد از خوردن نوشابه

بعد از خوردن نوشابه

10 دقیقه بعد: 10 قاشق چای­خوری شکر واردبدنتان می شود.

میدانیدچرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی­ شوید؟  چون فسفریک اسید، طعم آن را کمی می گیرد و شیرینی­ اش راخنثی میکند.

20 دقیقه بعد: قند خون­تان بالا میرود و منجر به ترشح ناگهانی  انسولین می­ شود.کبدتان شروع می کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.
40 دقیقه بعد: حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمکهایتان  گشاد می­ شود، فشار خونتان بالا می رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می کند. گیرنده­ های آدنوزین مغز حالا بلوکه می شوند تا از احساس خواب­  آ
لودگی جلوگیری کنند.

45 دقیقه بعد: ترشح دوپامین افزایش پیدا می کند و مراکز خاصی در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد می کنند، تحریک می­ شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می­ شود.
بعد از 60 دقیقه: اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می­ چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می­ کند. میزان بالای قند خون و شیرین­ کننده ­های مصنوعی، دفع هرچه بیشتر کلسیم را ازطریق ادرار باعث می­ شوند.
مدتی بعد: کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می­ شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و روی  که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می­ شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیتها نیز از دست می­ رود.
مدتی بعدتر: کم­ کم آن غوغایی که در بدنتان ایجاد شده بود فروکش می­ کند و نوبت به افت قند می­ رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و  تحریک
­ پذیر می­ شوید یا خیلی کرخت و بیحال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید،دفع کرده ­اید؛ آبی که می­ شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدنتان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می­ رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می­  کنید. سرانه مصرف نوشابه های گازدار در ایران ۴۲ لیتر است. با این آمار ما در سرانه مصرف نوشابه های گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده ­ایم.

برگرفته از وبلاگ  سرکار خانم ساناز ضرابی. کارشناس ارشد شیمی تجزیه

نظرات 1 + ارسال نظر
ساناز ضرابی پنج‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 22:29 http://analizezamin.blogfa.com

سلام. خدا قوت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد