کیمیاگران قرن 21

سوالات کنکور و دانشگاهی- نکات اخلاقی و پندآموز- روشهای تحقیقی- اطلاع رسانیهای مختلف

کیمیاگران قرن 21

سوالات کنکور و دانشگاهی- نکات اخلاقی و پندآموز- روشهای تحقیقی- اطلاع رسانیهای مختلف

خواص طالبی

طالبی آبدار و زرد است و زادگاهش کشور ایتالیاست. در زبان انگلیسی به طالبی Cantaloup می گویند. به این دلیل که، معتقدند این میوه اولین بار در یکی از شهرهای نزدیک رم به نام Cantalupo یافت شده است. جالب است بدانید که ایتالیایی‌ها این میوه را با کمی نمک و فلفل و یا زنجبیل، به همراه کمی آب پرتقال سرو می‌کنند، آنها معتقدند که سرو این میوه بدین شکل دارای خواص درمانی فراوانی است. در حالی که در کشور ما، آن‌را به همراه تکه های کوچک یخ و کمی شکر در مخلوط‌کن می‌ریزند و نوشیدنی فرح‌بخشی را تهیه‌کرده و میل می‌کنند.

• طالبی علیه آسم : اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که دوست دارید کالری هر ماده غذایی را بدانید باید گفت، هر یک فنجان طالبی دارای 56 کالری انرژی است. این مقدار میوه دارای 5 هزارو 158واحد ویتامین A است و 67/5 میلی گرم ویتامین C دارد. این میوه منبع غذایی خوبی برای تا‡مین پتاسیم نیز هست به این ترتیب که در هر یک فنجان از آن، 494 میلی گرم از این ماده مغذی وجود دارد و مصرف این مقدار از آن 10 تا 20 درصد از نیاز روزانه افراد را به پتاسیم تامین می‌کند. ‌مطالعات نشان داده‌اند، بچه‌هایی که از آسم رنج می‌برند، در صورت استفاده‌از میوه‌هایی که ویتامین C بالایی دارند، کمتر دچار حملات تنفسی شده و کمتر سرفه می‌کنند. از این رو، استفاده از طالبی در میان وعده‌ها به علت وجود مقادیر بالایی از این ماده مغذی بسیار کمک‌کننده است. محققان عقیده دارند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین C خاصیت ضد التهابی نیز دارد و این خاصیت مانع از شدت یافتن علایم آسم در بیماران می شود. به علاوه، آنتی اکسیدان های موجود در طالبی از بروز التهاب مزمن برونش‌ها نیز جلوگیری می‌کند، به همین دلیل مصرف روزانه آن برای بیمارانی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، بسیار مفید شناخته شده است.

بی نظیرترین ویژگیهای متنوع

از مهمترین واکنشهای جابجایی دوگانه : واکنشهای رسوبی که در آنها مخلوط کردن محلول دو نمک به تشکیل نمک نامحلول می انجامد . مهمترین کود شیمیایی نیتروژن دار در جهان : آمونیم نیترات ( NH4NO3 ) مهمترین حلال صنعتی پس از آب : اتانول
رایج ترین روش بیان غلظت : غلظت مولار ( مولاریته )ساده ترین کربوکسیلیک اسید : متانوئیک اسید ( HCOOH ) آشناترین کربوکسیلیک اسید : اتانوئیک اسید ( CH3COOH )یکی از مهمترین مشتقات کربوکسیلیک اسیدها : استر ها
ساده ترین آمینواسیدها : گلی سین ( آمینو اتانوئیک اسید )یکی از مهمترین و پرکاربردترین روشهای حفاظت فلزها : حفاظت کاتدی
یکی از ارزشمندترین و پرکاربردترین فلزها : آلومینیم
انجام شدنی ترین واکنشها : واکنشهایی که در فراورده هایشان اتمها به هشت تایی پایدار رسیده اند .نزدیکترین لایه الکترونی به هسته = نخستین سطح انرژی : سطح انرژی K تازه ترین مدل اتمی : مدل کوانتومی که بر پایه رفتار دوگانه الکترون و با تاکید بر رفتار موجی الکترون استوار است .خط طیفی با کمترین طول موج ( بیشترین انرژی ) در طیف خطی اتم هیدروژن : خط بنفش با طول موج 410 نانومتر که مربوط به سقوط الکترون از n=6 ----> 2 است .مهمترین نکته در جدول تناوبی : تشابه آرایش الکترونی عنصرهای یک خانواده در بسیاری گروه های جدول
سبکترین ذره زیر اتمی : الکترون
واکنش پذیرترین فلزها : فلزهای قلیایی
واکنش پذیرترین نافلزها : هالوژنها
سبکترین فلز : لیتیم
مشهورترین فلز قلیایی خاکی : کلسیم
مشهورترین اکتنید : اورانیم
فراوانترین عنصرهای موجود در پوسته زمین : سیلیسیم و اکسیژن
فراوانترین عنصر جهان : هیدروژن
فراوانترین ترکیب هیدروژن : آب
سبکترین عنصر : هیدروژن
کمترین الکترونگاتیوی : سزیم
بیشترین الکترونگاتیوی : فلوئور
کمترین انرژی نخستین یونش : سزیم
بیشترین انرژی نخستین یونش : هلیم
ساده ترین ترکیبهای آلی : هیدروکربنها
ساده ترین هیدروکربنها : الکانها
اربیتال با کمترین انرژی در هر تراز انرژی : اربیتال کروی S

تولید برق از نور خورشید اتانول و هیدروژن

تیمی بین المللی از دانشمندان موفق شدند با استفاده از ترکیب اتانول و نور فرابنفش خورشید در شرایط فشار و حرارت اتاق، مقادیر زیادی هیدروژن تولید کنند که می تواند انرژی مورد نیاز سلولهای سوختی برای تولید برق را تامین کند. 

دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا اسپانیا، آبردین اسکاتلند و آکلند نیوزیلند می گویند متان برای تولید هیدروژن گزینه ای بسیار مناسب است زیرا ارزان قیمت بوده و به مقدار زیادی در دسترس است و علاوه بر این برای تبدیل شدن به هیدروژن به فشار و یا درجه حرارت زیادی نیاز ندارد از این رو نسبت به شیوه های رایج تولید هیدروژن به انرژی کمتری نیاز دارد. 

در این شیوه اتانول و پودر کاتالیزور نوری درون یک مخزن قرار داده می شوند و سپس این مخلوط در معرض نور فرابنفش قرار می گیرند. نیمه رسانایی از جنس دی اکسید تیتانیوم درون این مخزن قرار دارد که پس از دریافت نور فرابنفش الکترونهایی تولید می کند و این الکترونها توسط نانوذرات طلای موجود در کاتالیزور نوری جذب می شوند. سپس الکترونهای به دام افتاده با اتانول واکنش نشان داده و هیدروژن تولید می شود. 

محققان با استفاده از این شیوه توانستند به ازای هر کیلوگرم از کاتالیزور نوری در یک دقیقه پنج لیتر هیدروژن تولید کنند. بر همین اساس در صورتی که حجم کاتالیزور به 9 کیلوگرم برسد و از هیدروژن تولید شده برای تامین انرژی یک سلول سوختی استفاده شود، می توان سه کیلووات برق، برابر نیاز یک خانه مسکونی، تولید کرد. 

بر اساس گزارش پاپ ساینس، این اولین باری نیست که از نور خورشید برای تولید هیدروژن استفاده می شود اما این شیوه به دلیل عدم نیاز به استفاده از مواد گران قیمت و استفاده از حجم زیاد انرژی نسبت به بسیاری از شیوه ها کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر است.

خواص خیار

1. دارای ویتامینهایی است که روزانه ما بدن نیازداریم. مانند میتامینهای ب یک ، دو، سه، پنج، شش، اسید فولیک، ویتامین سی، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم و روی 2. اگر بعد از ظهر خسته هستی

۲.بجای اینکه نوشیدنیهای کافیئن دار بنوشی یک خیار بخور.آنها دارای ویتامینهای بی و هیدروکربور هستند که شما را سرحال آورده و چند ساعت نگهمیدارد.

3. اگر آینه حمام بخار میکند آنرا به آینه بمالید تا از بخار کردن جلو گیری کند.

4. اگر حشرات و حیوانات باغچه شما را نابود میکنند یک بشقاب آلومینیومی خیار لایه لایه برش خورده را بگذارید تا همه آنها را فرار دهد.
مواد خیار با آلومینیوم ترکیب شده و بویی را ایجاد میکند که همه حشرات و... را فراری میدهد. ولی انسان آنرا حس نمیکند..
5. اگر روی پوست خود ناهمواری دارید و میخواهیدکه از شر آن قبل از رفتن به استخر خلاص شوید خیار برش خورده را به آن محل ها روی پوست خود بمالید. مواد فتوشیمیایی خیار باعث میشود که کلوژنهای پوست جمع شود و چاله چوله ها از بین بروند. روی چروکها نیز بسیار موثر است.

6. اگر مشروب خورده اید و سردرد و سرگیجه دارید قبل از خواب چند خیار بخورید. عطف به ویتامین ب و شکری که دارد و الکترولیتهای موجود سردرد و سرگیجه را حل میکند.

7. اگر میخواهید بر گرسنگی عصر فائق آئید خیار بخورید.
8. یک ملاقات مهم دارید ولی فرصت واکس زدن ندارید خیار را بمالید روی کفش آنرا براق نموده در مقابل نفوذ آب نیز مقاوم میشود.

9. اگر روغن ندارید، و لولاها سرو صدا میکنند آنرا به آن بمالید روان شوند.

10. اگر دچار استرس هستید، یک خیار را خرد کرده و در آب جوش بگذارید، مواد شیمیایی آن باعث آرامش شما میشود.

11. بعد از غذا آدامس ندارید و میخواهید به یک ملاقات تجاری بروید، یک برش از خیار را برای سی ثانیه به سقف دهان بفشرید، بوی بد دهان با کشته شدن باکتریهای بد بو از بین میرود.

12. اگر یک روش سبز برای تمیز کردن وسایل استیل میخواهید، با خیار آنها را تمیز کنید.

13. اگر در حال نوشتن اشتباه کردید از آن میتوانید بعنوان پا ک کن (از قسمت بیرونی آن) استفاده کنید. 

سایت مرجع کنفرانس های داخلی و خارجی

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید کنفرانس های داخلی و خارجی را مشاهده نمایید 

www.iranconferences.ir

لیست مجلات ISI و نحوه جستجوی آنها

با و کلیک بر روی لینک زیر می توانید لیست مجلات ISI را مشاهده کنید همچنین در این سایت نحوه جستجوی مجلات آی اس آی ایرانی و خارجی وجود دارد 

www.aryarc.com

خواص شاهدانه

۱)ضد اسپاسم و انقباضات عضلانی است.
۲) مسهل است و در درمان یبوست کاربرد دارد.
۳) برای افرادی که دچار احتباس ادرار شده‌اند، کارساز است.
۴) ضد انگل معده است.
۵) در استعمال خارجی به‌خصوص روی تاول‌ها کاربرد دارد.
۶) گیاه شاهدانه ارزش زیادی برای معالجه کزاز دارد.
۷) گیاه شاهدانه مسکن واقعی و موثری برای درد شکم و معالجه میگرن و درد اعصاب و روماتیسم است.
۸) خوردن برگ آن رطوبت‌های معده را خشک می‌کند.
۹) روغن شاهدانه گرم و خشک است و برای درد گوش مفید است.
لازم به ذکر است که خوردن زیاده از حد آن مضر است و موجب سردرد، تاری دید و درد معده می‌شود و در موارد مصرف زیاد، استفراغ نیز دیده شده است