علمی-آموزشی
 

صقحه ی نخست

با ذکر یاد و نام خداوند بخشنده ومهربان

 

با عرض سلام و ادب

به گروه آموزشی درس شیمی استان کرمانشاه خوش آمدید

موضوعات و مطالب بشرح زیر می باشد

برنامه ی عملیاتی دبیرخانه
برنامه های مصوب و فعالیتهای دبیرخانه ی کشوری درس شیمی بهمراه شرح وظایف آن در سه بخش
تا كنون برنامه ي عملياتي ىبيرخانه مشخص نطرىيىه است
 
 
 
ىبيرخانه ي ىرس شسمس ىر سال ۱۳۸۸-۸۹ ىر شهرستان تهران قرار ىارىز
 

مطالب

2- مقالات جذاب علمی و تربیتی (خواندنیها)

3- مقالات علمی (شیمی) و پزشکی درج شده در روزنامه های معتبر

4- المپیاد

۵- معرفی سایتهای شیمی و زیر شاخه های آن

نکات مورد توجه در تدریس

1- الگوهای تدریس

2- روش تدریس

3- طرح درس

4- نمونه ی طرح درس

امتحانات

1- ارزشیابی

2- قالب سوالات استاندارد طبق مصوب امتحانات .

3- حیطه های شناختی و سوالات فرادانشی

4- بارم امتحانات

۵- نمونه سوال امتحانی

دانلود نمونه سوال شیمی 3

۶- اخبار( ارزشیابی ) در روزنامه های معتبر کشور

کتب درسی

۱- نقد وبررسی کتب درسی شیمی .

2- چالش های موجود در کتب درسی

3- پرسش و پاسخ

آزمایشگاه

1- تصاویر متحرک برخی از آرمایشهای مربوط به کتب درسی

2- آزمایشگاه مجازی

3- دستور کار چند آزمایش

زنگ تفریح

1- پیام های زیبا وخواندنی

2- گشت و گذار

3- تست هوش

4- طنز

۵- مجموعه سایت های معرفی شده در زمینه مهندسی شیمی وفن آوری اطلاعات

نکات مورد توجه در برنامه ی  گروه آموزشی  استان

1- تدوین برنامه ی عملیاتی .

برنامه عملیاتی گروه آموزشی استانها

2- بازدید

3- گزارش کار

4- بررسی سوالات .

۵- ارتباط با دبیر خانه

اعضای گروههای آموزشی درس شیمی استان ها

پیوندها

 

آدرس سایت جناب دکتر عابد بدريان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه

قابل ذکر است برخی از قسمتها بطور آزمایشی (بدون مطلب)در صفحه قرار دارد

لذا بزودی تمام پستها آماده خواهد شد

با ما همکاری کنید

با تشکر

 

دكتر محمدرضا گنجعلي در رشته شيمي

27 ايراني در فهرست دانشمندان برتر جهان


نام27 دانشمند ايراني در فهرست دانشمندان برتر جهان در رشته هاي مختلف علمي قرار گرفت.به گزارش واحد مركزي خبر، مديركل مركز توسعه و هماهنگي تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي ايران گفت : در فهرست موسسه تامسون رويترز آي اس آي در سال2009 رتبه جهاني دانشمند ، نام دانشگاه ، رشته دانشگاهي و شاخص ا£ ياindex .h مد نظر قرار گرفته است.به گفته پرويز اوليا ، بهترين و افتخار آميزترين رتبه را دكتر محمدرضا گنجعلي در رشته شيمي با رتبه جهاني48 كسب كرده است. آي اس آي مهمترين سايت رنكينگ اطلاع رساني درباره دانشمندان دانشگاه ها و مجلات علمي در جهان است كه مطالب منتشر شده در آن منبع نشريات علمي جهاني بوده است.
    
> روزنامه رسالت > شماره 6795 14/6/88 > صفحه 24 (صفحه آخر) > متن

سرآمد دانشمندان علم شيمي

سرآمد دانشمندان علم شيمي


به مناسبت روز داروسازي و بزرگداشت زكرياي رازي

نويسنده: اكبر خورد چشم

بارها گفته ايم و صفحات بسياري به نگارش درآورده ايم كه ملك ري، يكي از شهرهاي ايران زمين است كه دانشمندان بسياري از آن برخاسته اند و چون نگيني بر آسمان علم و ادب تابيدن گرفته اند، آنچنان كه در كتاب ارزشمند «احسن التقاسيم» راجع به اين ديار آمده است: «در اين شهر مدارس و مجالس علم فراوان است و اعظان آنجا فقيه و روساي آنان عالم و محتسبشان مشهور وسخنورانشان اديب هستند و...»امروز، روز داروسازي است و اين ناميدن به پاسداشت يكي از دانشمندان نام آشناي ايراني است كه از ديار ري برخاسته است امروز، روز بزرگداشت مقام علمي بي نظير ابوبكر محمدبن زكرياي رازي است كه در ذيل مختصري از احوال و آثار وي به جامعه علمي و پزشكي جهان بيان مي شود تا بيش از پيش به ايراني بودن خود بباليم و از اينكه در سايه سار مكتب دانش پرور اسلام بوده و هستيم، از اين فرصت مبارك استفاده كنيم و اين چنين در جهت اعتلاي خويشتن قدم برداريم.
    ابوبكر، محمدبن زكرياي رازي در سال 251 ه.ق در شهرستان ري ديده به جهان گشود. از كودكيش اطلاعات چنداني در دسترس نيست، اما عده اي نقل كرده اند در سنين نوجواني علاقه اي فراوان به موسيقي داشت، چنانچه بعد از اندك مدتي در نواختن ني و بنا به قولي عود تبحر فراوان يافت. اما روح كنجكاو وي سيراب نشد. پس به زرگري و صرافي پرداخت. اما نه تنها در علم كيمياگري به جايي نرسيد، بلكه به سبب آزمايش هاي علمي كه براي ساختن طلاداشت، چشمانش دچار آسيب شد. در اين زمان بود كه سخن آن پزشك كه در ازاي مداواي چشم وي پانصد سكه زرگرفت، راه دانشمند جوان را تغيير داد، سخني كه: «كيميايي واقعي علم طب است، نه آنكه تو بدان مشغولي» و اين چنين بود كه نخست علوم پايه فلسفه، رياضي، اخترشناسي و ادب را در زادگاهش ري آموخت و بعد از آن به بغداد رفت تا اين چنين نبوغ واقعي اش شكوفاتر شود، آن طور كه در اين شهر به رياست بيمارستان آن ديار گماشته شد؛ بيمارستاني كه به دست بدر، غلام معتضد عباسي در زمان زكرياي رازي ساخته شد. جالب آنكه روايت شده هنگامي كه مي خواستند بيمارستان را بر پاسازند، از دانشمند جوان ايراني نظر خواستند. پس رازي فرمان داد قطعه هاي مساوي از گوشت را در محله هاي گوناگون شهر بياويزند و آن جايي را انتخاب كنند كه قطعه گوشت در آنجا ديرتر از جاهاي ديگر فاسد شده باشد. جالب تر آنكه رازي در اين بيمارستان شيوه اي را بنيان گذاشت كه امروزه در بسياري از بيمارستان هاي مدرن جهان از آن استفاده مي شود، يعني ابتدا بيمار به سراغ شاگردان شاگردان رازي ( پزشك عمومي امروز) مي رفتند. چون مداوا نمي شدند به سراغ شاگردان رازي (پزشك تخصصي امروزي) مي رفتند و سر آخر چون بهبودي حاصل نمي شد، به سراغ رازي و برخي شاگردان خاص وي (پزشك فوق تخصص امروزي) مي رفتند و اين چنين بهبودي را به دست مي آوردند. از همه اينها جالب تر آنكه در آن زمان كه در بلادي چون فرنگ و يا بلاد متمدن آن زمان، بيماران رواني را جزو افراد مطرود جامعه به حساب مي آوردند، زكرياي رازي در بيمارستان بغداد بخشي را به بيماران رواني اختصاص داد و در راه بهبود ايشان تلاش بسيار كرد. بي ترديد زكرياي رازي را مي توان جزء دانشمندان پرتلاش ايراني به حساب آورد كه آثارش تا سال ها در دانشگاه هاي بزرگ اروپايي استفاده مي شد، چنانچه كتاب «الحاوي» وي از جمله آثاري است كه براي اولين بار به روش گوتنبرگ به چاپ رسيد. علت اينكه مي گوييم زكرياي رازي از پرتلاش ترين دانشمندان ايراني است آن مي باشد كه آثار مكتوب و نيز كشفيات وي بسيار گسترده اند؛ آن گونه كه طبق گفته و نوشته ابوريحان بيروني، از زكرياي رازي بيش از 184 كتاب در موضوعات مختلف بر جاي مانده است، كتابهائي كه درعلم پزشكي 56 كتاب، طبيعيات 33 كتاب، منطق 7 كتاب، رياضيات و اخترشناسي 10 كتاب، تفسير و تخليص كتاب هاي فلسفي و پزشكي ديگران 7 كتاب، علوم فلسفي و تخميني 17 كتاب، ماوراءالطبيعه 6 كتاب، الهيات 14 كتاب، كيميا 22 كتاب و... مي باشد.
    اغلب اين كتب از آثار برجسته علمي هستند كه در آن ميان كتاب «الحاوي» يا «الجامع الكبير» بزرگترين دانشنامه پزشكي است كه در آن نظريه هاي پزشكان پيش از رازي گردآوري شده و از آثار مشهور زكرياي رازي است كه براي نگارش آن پانزده سال تلاش كرد. اين كتاب در سال 1297 م. به درخواست شارل انجو، شاه سيسيل، به كوشش فرج بن سالم به زبان لاتين ترجمه شد و قرن ها در دانشگاه هاي اروپايي تدرس شد. از ديگر آثار رازي مي توان به النكاش المنصوري، كتابي كه مفاهيم پزشكي را در ده مقاله طولاني شرح داده، كتاب الجدري و الحصبه كه كهن ترين كتاب در باب بيماري آبله و سرخك است، كتاب دفع مضار الاغذيه كه راجع به جلوگيري از زيان غذاهاست، كتاب المرشد كه چكيده دانش پزشكي است، كتاب القربازين كه راجع به انواع گياهان دارويي است و ده ها كتاب از اين نوع اشاره كرد. در كنار كتاب هاي باقيمانده از زكرياي رازي، كشفيات او نيز حائز اهميت هستند، كشفياتي كه در آن زمان و با توجه به امكانات آن دوره بسيار جالب توجه مي باشد، آن طور كه او را كاشف الكل مي دانند. همچنين او به بسياري از اتفاقات علم شيمي پي برد، اتفاقاتي چون كشف اسيدسولفوريك و بعد از آن رسيدن به ديگر اسيدها، از تاثير آب آهك بركلريد آمونيوم، اسيد كلريدريك را به دست آوردن با اثر دادن سركه با مس، استات مس يا زنگار را تهيه كردن و با آن زخم را شستشو دادن، از سوزاندن زرنيخ، ماده اي به نام اكسيد آرسنيك يا مرگ موش را به دسƒتآ وردن و نيز بايد اذعان داشت رازي نخستين پزشكي است كه داروهاي سمي آلكالوئيدي را ساخت و به نوعي از آنها براي درمان بيمارانش استفاده كرد. از همه اينها جالب تر، كشفيات اتمي زكرياي رازي است. شايد بيان اين نكته و با توجه به دوره اي كه اين دانشمند مسلمان ايراني زندگي مي كرد، غير قابل باور باشد. اما اين واقعيت دارد كه زكرياي رازي در آن دوره در فرآيند علم كيميا يا همان شيمي به نكته اي دست يافته بود و آن علم ذره يابي بود؛ علمي كه زكريا رازي طبق آن اثبات مي كرد اجسام از مواد بسياري ريزي تشكيل شده اند كه با چشم نمي توان آن را شناخت و به نوعي تمام كائنات از اين ذرات ريز شيميايي ساخته شده است. البته اين نظريه رازي در علم شيمي باعث شد كه دانشمند برجسته اي چون ژوليوس روسكا ،وي را پدر علم شيمي ناميده، بعدها توسط ابوريحاني بيروني و در علم فيزيك ادامه پيدا كرد و چه بسا ممكن است تحقيقات و دستاوردهاي اين دانشمند ايراني، بعدها نقطه آغازي براي رسيدن به دستاوردهاي نوين علمي جهان شده باشد.
    زكرياي رازي كه يك دانشمند و پزشك پرتلاش بود، آن قدر در راه يافتن جواب براي مجهولات علمي كوشش مي كرد كه زبانزد عام و خاص بود، چنانچه خود در كتاب السيره الفلسفيه چنين مي گويد: «كوشش و پشتكار من در فراگيري دانش به اندازه اي بود كه به خط تعويذ (خطر ريز) بيش از بيست هزار ورقه نوشتم و پانزده سال از عمر خود را شب و روز در تاليف جامع كبير (الحاوي) صرف كردم و بر اثر همين كار در نيروي بينايي من سستي پديد آمد و عضله دستم گرفتار سستي شده مرا از نوشتن محروم ساخته است. با اين همه، از جست وجوي دانش بازنمانده و پيوسته به ياري اين و آن مي خوانم و بر دست ايشان مي نويسم...
    سرانجام اين دانشمند بزرگ ايراني در ماه شعبان سال 313ه .ق در ري وفات يافت.
    هر چند مكن آرامگاه وي نامعلوم است، اما آثار علمي اش هماره پا برجاست.
    
    
    
    

magiran.com > روزنامه رسالت > شماره 6787 4/6/88 > صفحه 5 (فرهنگي) > متن

علم و دين از ديدگاه آلبرت اينشتين

علم و دين از ديدگاه آلبرت اينشتين


پرنده بشري با دو بال علم و ايمان به پرواز در مي آيد

نويسنده: شهرام تقي زاده انصاري - پژوهشگر تاريخ و فلسفه علم

هماهنگي علم و دين
    اديان وحداني كه پيرو دين فطري حضرت ابراهيم(ع) هستند، نمي توانند مخالف علم باشند، چون مي گويند: “جهان هستي و نوع انساني، هر دو آيات الهي اند و بايد آنها را درك كرد و شناخت”. بدون چنين تلقي اي از علم، امكان ندارد چنين چيزي را جزء اصول خويش قرار دهند. ثانيا قرآن مجيد حدود 700 آيه درباره حمايت از علم و شناخت واقعيات در بر دارد. براي نشان دادن هماهنگي علم و دين در مغرب زمين به چند گفته از متفكران غرب اكتفا مي شود:
    هربرت اسپنسر: علم و دين هر يك با بعدي از ابعاد عقل، با عالم هستي ارتباط برقرار مي كنند، بنابراين ناسازگاري آنها بحثي بي معنا است. رنه دكارت: نه علم، دين را در تنگنا قرار مي دهد و نه دين، علم را. استقلال هر يك، براي ديگري پذيرفتني است، زيرا قلمرو علم، طبيعت بوده و بازار آن، رياضيات و تجربه است و عرصه دين، سرنوشت روح انساني است كه به سوي ابديت سرازير مي شود. هگل: علم و دين، دو حقيقت مستقل نيستند، بلكه هر دو از حالات ضروري عقل هستند و براي رشد عقل دنبال يكديگر مي روند. (جعفري، 1385، 20)ماكس پلانك: هرگز ميان علم و دين، تضاد واقعي پيدا نخواهد شد چون هر يك، مكمل ديگري است (پلانك، 1347، 234).
    
    تاثير متقابل علم و دين
    در تمام ادوار زندگي بشر، حتي در دوره ما و در كشورهايي كه علوم در آنها به حد اعلاي كمال و استقلال رسيده است، علم و دين در يكديگر تاثير متقابل داشته و دارند، البته در گذشته اين تاثير متقابل كم رنگ تر بوده است. روابط بين علم و دين اغلب جنبه تعرضي داشته و بسياري از اوقات به صورت جنگ و ستيز درآمده است اما اين پيكار در حقيقت ميان علم و دين نبوده است، زيرا بين آنها نمي تواند جنگي وجود داشته باشد، بلكه جنگ ميان علوم و الهيات بوده است. براي مثال، يك نمونه آن را مي توان در دوره اي يافت كه از مكتب اسكندريه شروع و به قرن نهم ختم مي گردد. در اين دوره رهبران ديني، خود وسيله نقل دانش از نسلي به نسل ديگر شده اند. ما اگر ترقي علم را به ارباب كليساهاي لاتيني و يوناني و نستوريان و غيره مديون نباشيم، لااقل حفظ و ادامه آن را به آنان مديونيم. نمونه ديگر تحريك و تشويق دين اسلام به پيشرفت و رشد علوم است كه چنان تاثيري را در تاريخ علوم داشته است كه حداقل علم را از سقوط حتمي نجات داد، چنانكه جرج سارتن مي نويسد: “بيان كمكي كه تمدن اسلامي به علم كرده است، حتي به صورت فهرست وار در اين مقاله كوتاه ميسر نيست و بي شبهه مي توان از معجزه اعراب (مسلمانان) سخن گفت. آفريدن يك تمدن جديد علمي جهانگير و بسيار عالي در مدتي كمتر از دو قرن، چيزي است كه مي توان از آن ياد كرد، ولي نمي توان حق آن را چنان كه بايد به جاي آورد.” (سارتن 1376، ص 42)
    
    شروع پيدايش تعارض ميان علم و دين
    در حقيقت تعارض علم و دين و يا بهتر بگوييم، ميان علوم و الهيات، از زماني شروع شد كه در سال 1616 ميلادي شوراي كليساي كاتوليك ديدگاهي را كه مدعي بود زمين به دور خورشيد مي گردد، محكوم كرد. كليسا به گاليله دستور داد تا ديدگاه كپرنيك را رها كند. از اين رو، نزاع ميان گاليله و كليسا را مي توان يكي از اساسي ترين مراحل جدايي تدريجي علم از دين تلقي كرد، هر چند كه خود گاليله و كپرنيك و ديگر محققان كه چنين نظرياتي را ارائه كردند، انسان هاي دينداري بودند. حتي گاليله و ديگران براي اثبات وجود خداوند، از برهان “نظم” استفاده كردند و احكام و اتقان عالم را شاهد و دليل بر وجود خداوند مي دانستند. (اكبريان، 1381، ص 14)
    از قرن هجدهم به بعد يعني، از زماني كه علوم جديد توانست با كمك نگرش هاي رياضي و علوم دقيقه، به رازهاي طبيعت پي ببرد، اين تصور در مغزهاي متفكراني مثل دني ديدرو و ارنست هگل به وجود آمد كه مي توان “علم” راجايگزين دين كرد و همه چيز را در جهان هستي با قوانين طبيعي تفسير و تبيين كرد. اين نگرش تا وقتي كه مكتب هاي داروينيسم و ماده گرايي به اوج خود رسيد، حاكم بود و تحولاتي نيز در نگرشهاي ديني و فلسفي به وجود آورد. از اين رو، ما در تاريخ علم شاهديم كه رابطه ميان علم و دين را به چهار گروه تقسيم كرده اند:
    (الف) نزاع، كه داستان گاليله و كليسا از اين نوع مي باشد.
    (ب) استقلال، مثل نظريه اي كه مي گويد دين و علم، اساسا در مفهوم و روش، مختلف هستند.
    (ج) گفتگو، يعني اين ادعا كه دين و علم مشتركاتي با يكديگر دارند مثل داستان خلقت در كتاب مقدس و نظريه “انفجار بزرگ” كه فرد شاخص صاحب اين ديدگاه، تيار دوشاردن مي باشد.
    (د) ائتلاف، كه شاخص آن وايتهد مي باشد كه طرفدار فلسفه پويشي است.
    در اوايل قرن نوزدهم دوباره، اعتقاد به توانايي مطلق علم قوت گرفت و دانشمندان بسياري فكر مي كردند كه مي توان با “علم” جوابگوي همه امور عالم شد. ولي پس از مدتي با افكار جديد دانشمنداني مثل وايتهد، ماكس پلانك و اينشتين در فيزيك جديد و انديشه هاي نو، دوباره “علم” عظمت خود را به دلايل ذيل از دست داد و از شدت تعارضات ميان علم و دين كاسته شد:
    1- ترديد در توانايي علم ؛2- روشن شدن اين مسئله كه علم نمي تواند بدون بعضي از مفروضات علمي، كار خود را ادامه دهد ؛3- با شاخه شاخه شدن علم و تخصصي شدن آن، ديگر نمي توان توسط علم داراي يك جهان بيني يا نگرش كلي نسبت به عالم شد. (اكبريان، 1381، ص 18)
    
    خدا، طبيعت و علم
    اينشتين بعد از گشاده شدن ابواب جديد به نظريه هاي مكانيك كوانتومي و نسبيت، اذعان كرد كه فهم فيزيك رابطه نزديكي با دين دارد و كوشيد با تعريف جديدي از دين و با در نظر گرفتن قوانين عليت و جبريت، جهان را تفسير و تبيين كند. نظر او نسبت به خدا و جهان، شبيه نظر اسپينوزا است. يورگن آدريچ (hcsterduA negruJ) با طرح “خدا، طبيعت و علم” كوشش كرده است چارچوبي درباره رابطه فيزيك و اين سه مقوله ارائه دهد: “در قلمرو سه مفهوم “خدا، طبيعت و علم”، امروزه علوم طبيعي بويژه فيزيك به طور غير منتظره، دوباره، بعضي از مذاكرات مربوط به خداشناسي و جهان بيني را به خود اختصاص داده است. در چارچوب خداشناسي، از يك طرف درباره خداشناسي طبيعي و از طرف ديگر درباره خداشناسي طبيعت، به تفكر پرداخته مي شود. در جهت خداشناسي طبيعت اين سوال مطرح مي شود كه مفهوم “خداوند” چه كمكي به شناخت طبيعت مي كند، يعني به طبيعت به عنوان فيض الهي نگاه مي شود.” (7،1995،remmaJ)همان گونه كه ويليام پلارد (dralloP) متذكر شد كه مشيت الهي در هر حادثه در هر حادثه كوانتومي - كه بالذات نامتعين است- تصميم مي گيرد كه كدام يك از امكانات كوانتومي به فعليت برسند. (گلشني، 1380، 162) در مقابل آن، خداشناسي طبيعي سوال مي كند كه طبيعت، به شناخت خداوند چه كمكي مي كند. مسئله مربوط مي شود به شناخت خداوند از كتاب طبيعت، اين راه در خداشناسي مسيحيت و يهود، در درجه اول قرار دارد، چون شناخت خداوند از كتاب هاي آسماني در درجه اول قرار دارد. اما از نظر اينشتين، خداشناسي در درجه اول قرار دارد. از نظر او، طبيعت به معني خداشناسي طبيعي، نشانه اي از وجود خداوند است، به عبارت واضح تر، مي توان تفكرات مربوط به خداوند را با كمك علوم طبيعي درك كرد. جهت ديگر خداشناسي نيز نقش بزرگي را ايفا مي كند. در اظهارات اينشتين درباره دين، مسئله بر سر بحثي كه از مدل فكري الهي فاصله گرفته باشد، نيست بلكه بحث بر سر يك ايمان تجربه شده است. اين مسئله را ما به طور روشن مي بينيم و به اين ترتيب، خداشناسي طبيعت مطرح مي شود و همان طور كه مي دانيم، اينشتين نه تنها تضادي ميان علم و دين نمي بيند، بلكه از نظر او، دين قوي ترين شاه فنر (redefbeirt) تحقيقات علمي است. اينشتين در جملات زير به طور واضح از تجلي خداوند در جهان هستي سخن مي گويد: فقط كسي كه كوشش فوق العاده و عجيب دانشمندان و مهمتر از آن، فداكاري پيشكسوتان تاريخ علم را مي شناسد، مي تواند به نيروي عظيمي كه باعث اين همه خلاقيت هاي فكري شده است، پي ببرد. چه ايمان عميقي به عقل كل ساختمان جهان و چه اشتياق شديدي براي درك كردن، احتياج است تا ناچيزترين شعاع از عقل متجلي شده در اين جهان بتابد.
    مسلما چنين عشق و ايماني در كپلر و نيوتن وجود داشته است كه توانستند مكانيك آسماني را در تنهايي ودر اثر تلاش فوق العاده پس از سالها بفهمند . اين دين من ، يعني “احساسديني آفرينش”(teatisoigilerehcsims) است كه چنين نيرويي را به وجود آورده است (7،1995،remmaJ) در قرن معاصر ، بعد از كشفيات در فيزيك جديد بسياري از دانشمندان پي به رابطه فيزيك و فلسفه بردند از جمله نيلز بور عقيده دارد كه علم فيزيك نه فقط باعث تسلط ما بر نيروهاي طبيعت شد و به كلي شرايط زندگي مادي را تغيير داد، بلكه در روشن شدن وضع وجودي ما نيز سهم بسزايي داشته است ... نظريه نسبيت با مجبور كردن ما به بازنگري در فرضيه هاي واضحي كه كاربرد ما از مفاهيم، برآنها استوار است ، در وحدت بخشيدن به درك ما از عالم، سهم بسزايي داشته است (بور 1370 ، 5) حتي او نخستين كسي است كه مكانيك كوانتيك جديد را با دين ارتباط داد . او مي گفت:“تضادي بين فيزيك كلاسيك - كه براساس آن ، شي مشاهده شونده از شخص مشاهده كننده تمييز داده مي شود - و مكانيك كوانتوم كه در آن چنين تفكيكي، تحقق يافتني نيست ، وجود ندارد.” (60،1995،remmaJ)چون اينشتين ايمان قاطع به قانون نظم و عليت داشت و عقيده نداشت كه قوانين فيزيك، سرشت آماري دارند با هايزنبرگ كه مي گفت “پديده هاي اتمي تابع قانون عليت نيستند” مخالف بود و مي گفت: “دانشمند به قانون عليت ايمان دارد “. او در سال 1926 در نامه اي به ماكس بورن نوشت:”نظريه مكانيك كوانتومي” بسيار جالب بوده و مورد احترام است ، ولي ما را به اسرار قديمي نزديك نمي كند. به هر حال من ايمان دارم كه خداوند تاس نمي اندازد”. (34p،1981،hcabzrawhcS)
    
    دين
    علل به وجود آمدن افكار ديني در انيشتين
    1. تربيت در خانواده و نزد معلم خصوصي و اين مسئله كه انسان نمي تواند پو£ و نااميد زندگي كند و از روي هوي و هوس زندگاني خود را بگذراند.2. مصاحبه او با جيمز مورفي و رياضي دان معروف ژان ويليام سليوان (navilluSmailliWnhaJ) در سال 1930 م درباره نقش دين در زندگي مدرن.3. مصاحبه وي با رابيندرانات تاگور فيلسوف هندي درباره دين انسان در سال 1930 در منزل اينشتين در شهر كاپوث (htupaK) .4 .عقايد اسپينوزا نسبت به خدا و دين . براي فهميدن دين از نظر اينشتين به ناچار اشاره اي به سير تكاملي تاريخي دين از نظر او مي كنيم و سپس به بيان ويژگي هاي انسان ديني و تعريف كوتاه دين از ديدگاه او مي پردازيم؛1. دين ناشي از ترس- انسان بدوي به دليل آنكه هنوز روابط علي را خوب نمي شناخت، ترس از حيوانات وحشي، امراض و يا مرگ ، باعث به وجود آمدن اولين تصورات دين در او شد . مردم بدوي در فكر خود، موجوداتي را كه شبيه انسان (hpomoportna) بودند، تصور مي كردند و فكر مي كردند كه با قرباني كردن براي آنها، آنها را سرلطف بياورند تا در هنگام احتياج به كمك انسان ها بشتابند.2. دين اخلاقي - در اين دين، رهبري، عشق و محبت و اميد زمينه عقيده به خداوند را فراهم مي سازد كه در كتب مقدس توضيح داده شده است.3. دين “احساس ديني آفرينش” - عده معدودي از انسانها، معني واقعي وجود خدا را وراي اين اوهام دريافته اند كه واقعا داراي ويژگي ها و مشخصات بسيار عالي و تفكرات عميق و معقول بوده و به هيچ وجه قابل قياس با آن عموميت عقيده نيستند، اما يك عقيده و دين ثالث بدون استثنا در ميان همه وجود دارد. گرچه با شكل خالص و يك دست، در هيچ كدام يافت نمي شود، من آن را “احساس ديني آفرينش” مي دانم. بسيار مشكل است كه اين احساس را براي كسي كه كاملافاقد آن است ، توضيح دهم، بويژه كه در اينجا ديگر بخشي از آن خدايي كه به اشكال مختلف تظاهر مي كند، ديگر نيست . در اين دين، فرد كوچكي آمال و هدفهاي بشر و عظمت و جلالي را در ماوراي امور و پديده ها در طبيعت و افكار تظاهر مي نمايد، حس مي كند . او وجود خود را يك نوع زندان مي پندارد، به طوري كه مي خواهد از قفس تن پرواز كند و تمام هستي را يكباره به عنوان يك حقيقت واحد دريابد... فقط در بدعت گذاران (rekitereah) قرون گذشته، مي توان اشخاصي مثل دموكريت، فرانسيس فون آسيسي و اسپينوزا را يافت كه از اين راه عبور كرده اند. (سالكي ، 57 :1342) بد نيست در اينجا اشاره شود كه اينشتين در سراسر عمرش ايمان عميقي به خداوند و ديني كه تعريف كرده ، داشته است به طوري كه در 1950 در مصاحبه با نشريه آلماني فارربلت (talbrerrafP) گفت:از اينكه گفته مي شود من لامذهبم، كذب محض است ... من در زندگي ام هرگز بي ايمان نبوده ام... من ايمان دارم كه دين، بشريت را در همه عرصه هاي علمي، اجتماعي و ... به سوي پيشرفت سوق داده است وبشر بدون دين در بربريت زندگي خواهد كرد.” (1950،nietsniE) تعريف دين و وظايف آن
    اينشتين پيش از پرداختن به تعريف دين، مي گويد اول بايد بررسي كنيم كه مشخصات و كمالات و ايده آلهاي يك شخص ديني چيست؟ او در پاسخ اين سوال مي گويد:” به عقيده من شخص ديني با تقوا كسي است كه خود را از زنجيرهاي آرزوهاي خودخواهانه آزاد كرده باشد و فقط براي افكار و احساسات وكوشش، ارزش قائل باشد كه ارزش فوق شخصي دارند . مسئله مهم، يكي اين محتوي فوق شخصي و ديگري عقيده به مفهوم پرمعناي قدرت متعالي مي باشد، صرف نظر از آنكه سعي براي متصل كردن اين محتوي به وجودي الهي بشود . شخص ديني وقتي يك مومن واقعي است كه شكي در اهميت و ارزشهاي متعالي فوق شخصي نداشته باشد ، ارزشهايي كه نه مي توانند به كمك عقل استدلال شوند و نه احتياج به آن دارند. بنابراين دين ، كوششي است كه انسانها، طي قرون متمادي براي كسب اطلاع واضح در مورد اين ارزشها و اهداف و نيز براي تقويت و تاثير بيشتر آنها انجام داده اند.” (42.1979،nietsniE)
    
    
    
    
    


magiran.com > روزنامه رسالت > شماره 6787 4/6/88 > صفحه 19 (فرهنگي) > متن

ثبت نام كنكور سراسري، 16 آذر 88

ثبت نام كنكور سراسري، 16 آذر 88
تقويم آزمون هاي سراسري سال 89 اعلام شد

گروه جامعه: معاون سازمان سنجش آموزش كشور، زمان ثبت نام و برگزاري آزمون هاي سال 88 و 89 اين سازمان را منتشر كرد.
    
    حسين توكلي با بيان اين كه ثبت نام كنكور 89 از 16 تا 24 آذر انجام مي شود، گفت: آزمون سراسري سال 89 در 10، 11 و 12 تيرماه برگزار مي شود.
    وي با اشاره به برگزاري كنكور كارشناسي ارشد سال 89 در روزهاي 28، 29 و 30 بهمن گفت: ثبت نام اين آزمون از 5 تا 12 آبان ماه انجام مي شود.
    
    وي با اشاره به ساير آزمون ها گفت: ثبت نام آزمون معادل كارشناسي ارشد سال 88 از 19 تا 24 شهريور انجام مي شود و زمان برگزاري آزمون نيز 29 آبان تعيين شده است.به گفته وي، ثبت نام آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي مقاطع كارداني به كارشناسي و كارشناسي ناپيوسته، سوم تا 10 آذر و برگزاري آزمون نيز 25 دي ماه است.
    
    وي افزود: ثبت نام آزمون فراگير پيام نور سال 89 از 13 تا 17 دي و برگزاري آزمون نيمه دوم ارديبهشت 89 تعيين شده است.
    
    همچنين ثبت نام آزمون كارشناسي ناپيوسته سال 89، سوم تا نهم اسفند و برگزاري آزمون 7 خرداد 89 و ثبت نام آزمون فني و حرفه اي 12 تا 19 اسفند و برگزاري آن، 8 مرداد اعلام شده است.
    
    اعلام نتايج آزمون كارشناسي ارشد تا پايان هفته
    
    براساس اين خبر، در آزمون كارشناسي ارشد امسال، 45 هزار دانشجو در دانشگاه هاي كشور پذيرش مي شوند و در كنكور كارشناسي ارشد امسال 195هزار و 414 داوطلب، مجاز به انتخاب رشته شده اند.
    
    معاون سازمان سنجش با بيان اين كه نتايج اين آزمون تا آخر هفته اعلام مي شود، با تاكيد بر اين كه امسال براساس طرح استعدادهاي درخشان 4 تا 5 هزار داوطلب در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه هاي كشور پذيرش مي شوند، اظهار كرد: امسال با احتساب طرح استعدادهاي درخشان، حدود 50 هزار داوطلب در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه هاي كشور پذيرش مي شوند.
    
    ابراهيم خدايي با بيان اين كه غايبان انتخاب رشته آزمون كارشناسي ارشد امسال كمتر از سال هاي قبل بود، گفت: هر سال 12 تا 15 درصد از افراد مجاز به انتخاب رشته آزمون كارشناسي ارشد غايب بودند؛ اما اين ميزان امسال به 9 درصد رسيده است.
    

روزنامه جام جم > شماره 2643 3/6/88 > صفحه 17 (جامعه) >

نابغه ترين و ديوانه ترين دانشمندان جهان!

نشريه اي علمي درشماره اخير خود به معرفي 10نفر از نابغه هاي تاريخ بشر پرداخته كه درعين ارائه ابداعاتي كه حيات بشر را متحول كرده اند از خصوصيات رفتاري عجيبي نيز برخوردار بوده اند.
    دانشمندان بزرگي كه نام آنها درتاريخ بشر به عنوان بزرگترينها به ثبت رسيده است در زمان حيات خود نسبت به ديگر افراد به گونه اي غيرعادي به شمار مي آمده اند. اين افراد باهوش بسيار بالاي خود نه تنها طرحي جديد و گاه غيرعادي را به زندگي بشر افزودند، بلكه ديدگاه انسان نسبت به جهان را به طوركامل تغيير دادند.
    نشريه علمي لايوساينس به منظور معرفي اين افراد كه در دوره خود از برترينها به شمار مي رفته اند، طي گزارشي جالب ليست 10نفر از اين دانشمندان كه به دليل بالابودن بيش از حد سطح هوشي از نظر بسياري از افراد زمان خود ديوانه به شمار مي رفته اند را با عنوان «ليست 10تن از ديوانه ترين دانشمندان جهان» منتشر كرده است.
    يوهان كونراد ديپل: وي دركشور آلمان و در قلعه اي به نام فرانكشتاين متولد شد و رشد كرد.
    در قرن 17ميلادي وي به عنوان يك شيمي دان موفق به ابداع رنگدانه آبي پروس يكي از اولين رنگهاي شيميايي تركيبي درجهان شد. اما اصلي ترين و بي پايان ترين تلاش وي كه شهرت زيادي را نيز برايش به ارمغان آورد تلاش براي كشف اكسير حيات يا ناميرايي است. شايعاتي كه درباره آزمايشهاي وي بر روي اجساد انسانها وجود داشته، الهام بخش شكل گيري شخصيت افسانه اي داستان فرانكشتاين بوده است.
    وارنرون براون: وي در 12سالگي قطار اسباب بازيش را از ترقه پركرد و درميان خياباني شلوغ در آلمان منفجر نمود. اين عمل نشانه از پديده اي بود كه در آينده درحال وقوع بود. وي در نهايت به عنوان مغز برنامه هاي موشكي 2-Vهيتلر به عنوان اسير جنگي به زندان افتاد و سپس راه خود را به سوي فضا و اكتشافات فضايي باز كرد.وي در حالي كه در برنامه هاي فضايي آمريكا دست داشت به عنوان استاد فلسفه و غواصي نيز مشغول به كار بود.
    رابرت آپنهايمر: رئيس پروژه منهتن كه به منظور توليد اولين بمب اتمي جهان راه اندازي شده بود، هرگز در ابراز احساس خود در رابطه با جامعه گرايي وحس كشمكش و ناسازگاري درباره بمباران اتمي ابايي نداشت. به طوري كه تمامي نيروي سياسي و دانشگاهي خود را برروي اين موضوعات متمركز كرد. وي با وجود اين مجادله ها و درگيريها به عنوان مردي شناخته مي شود كه زبانهاي آلماني و هندي را تنها به اين منظور آموخت تا در هنگام آزمايش اولين بمب اتم خود قسمتهايي از كتاب مقدس هندوها را به عنوان خطابه بيان كند.
    فريمن ديسون: وي در زمينه هاي علوم فيزيك و نويسندگي داستانهاي علمي تخيلي بسيار چيره دست بوده است. ديسون درسال 1960 نظريه اي را مبني بر نياز انسان درتوليد لايه اي محافظتي براي محاصره منظومه خورشيدي و حداكثر استفاده از نور خورشيد ارائه كرد.
    اين لايه اكنون با عنوان لايه ديسون شناسايي مي شود. ديسون عميقا به حيات ماورايي اعتقاد داشته و بر اين باور بود انسان طي چند دهه آينده قادر به برقراري ارتباط با موجودات ماورائي خواهد بود.
    ريچارد فين مان: وي نيز يكي از نابغه هايي بود كه درپروژه منهتن حضور موثري داشته و درتيم نخبه هايي بود كه بمب اتم را توليد كردند. فين مان يكي از مهمترين دانشمندان قرن بيستم ميلادي به شمار مي رود. وي دركنار مشغله خود به عنوان يك فيزيكدان به موسيقي و طبيعت علاقه بسياري داشت و موفق به رمزگشايي خط هيروگليف مايا ها شده بود.
    جك پارسونز: وي درعين حال كه از پايه گذاران لابراتوار رانشي جت به شمار مي رود به صورت مداوم به تمرين جادو و جادوگري مي پــرداخته است. اين دانشمند مرموز و فعال در زمينه علوم فضايي از تحصيلات رسمي برخوردار نبود و درعين حال رياست توليد راكتي سوختي براي هدايت ايالات متحده به فضا را در دست داشت. وي طي حادثه اي ناگوار درحال انجام آزمايشهايي درمحل سكونت خود در اثر انفجاري بزرگ از دنيا رفت.
    جيمز لاولاك: اين دانشمند زيست محيطي مدرن و مخترع فرضيه بزرگ جهان ابر ارگانيسم، در ارائه پيش بيني هاي وحشتناك درباره تغييرات جوي شهرت زيادي داشته است كه اكنون مي توان به خوبي ديد بسياري از پيش بيني هاي وي به حقيقت پيوسته اند. براساس پيش بيني وي مرگ تدريجي حدود 80درصد از جمعيت بشر تا سال 2100 امري اجتناب ناپذير خواهد بود.
    نيكولاتسلا: تسلافردي است كه در هنگام روشن كردن يك سوئيچ بزرگ الكتريكي بايد تصوير وي را در ذهن داشت. وي به عنوان مخترع راديوي بي سيم و ژنراتورهاي AC كه كليد آغاز عصر الكتريك به شمار مي رود، شناخته مي شود، وي همچنين به عنوان نابغه ديوانه نيز شناخته مي شد زيرا بسيار كم خوابيده و از بدن خود به عنوان ابزاري رسانا براي نمايش دستاوردهايش درجمع استفاده مي كرد.
    لئوناردو داوينچي: اين دانشمند و نقاش محبوب ايتاليايي به گونه اي از ميان تمامي شاهكارهاي دوران رنسانس اين فرصت را پيدا مي كرد تا به جهان نامتعارف نيز سركي بكشد. دركتاب طراحيهاي اين دانشمند ايتاليايي كه اكثرا به صورت قرينه نگاشته شده، سرزمين عجايبي از ماشينها و طراحي هاي شگفت انگيز نهفته است كه بسياري از آنها نهفته باقي مانده و برخي از آنها از جمله طرح هلي كوپتر اوليه وي قرنها بعد به واقعيت تبديل شد.
    آلبرت اينشتين: وي به طور قطع با ارائه نظريات فيزيكي متعددي كه جهان را متحول كرده از نابغه ترينهاي اين ليست 10نفره به شمار مي رود. وي علم فيزيك را با ارائه نظريه نسبيت احيا كرد و در زمينه هاي گرانش وكوانتم به موفقيت هاي زيادي دست يافت.
    وي همچنين به مسابقه دادن با قايق بادي اش در روزهاي بدون باد تنها به منظور قدرت نمايي بسيار علاقه مند بود.
    
روزنامه كيهان > شماره 19428 14/5/88 > صفحه 7 (دانش و پژوهش) > متن

ضوابط ارتقاي تحصيلي فرهنگيان اعلام شد

ضوابط ارتقاي تحصيلي فرهنگيان اعلام شد


مديركل ارتقاي مهارت هاي حرفه اي معلمان با اشاره به تدوين نظام جديد آموزشي معلمان، ضوابط ارتقاي مدارك تحصيلي فرهنگيان و افزايش حقوق و مزاياي آن ها براساس مدارك معادل دريافتي را اعلام كرد.
    سيدمحمد طباطبايي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: براساس نظام جديد آموزشي معلمان، فرهنگيان داراي مدرك ديپلم به ازاي گذراندن يك هزار و 200 ساعت دوره ضمن خدمت از سال 1379، در شرايطي كه دو سوم آموزش هاي اين دوره ها مرتبط با مشاغل تخصصي باشد، معادل مدرك ليسانس از مزاياي استخدامي بهره مند خواهند شد.
    وي درباره نحوه بهره مندي از مدرك معادل ليسانس و دريافت مزاياي استخدامي معادل آن نيز اظهار كرد: فرهنگياني كه داراي مدرك فوق ديپلم هستند، به ازاي گذراندن يك هزار ساعت دوره آموزش ضمن خدمت، از مزاياي ليسانس برخوردار مي شوند.
    مديركل ارتقاي مهارت هاي حرفه اي معلمان در رابطه با شرايط بهره مندي فرهنگيان داراي مدرك ليسانس از مزاياي مدرك فوق ليسانس نيز، بيان كرد: فرهنگيان داراي مدرك ليسانس به ازاي گذراندن 800 ساعت دوره آموزش ضمن خدمت، به شرطي كه دو سوم آموزش هاي اين دوره ها مرتبط و تخصصي باشد، از مزاياي استخدامي فوق ليسانس بهره مند خواهند شد.
    طباطبايي در عين حال بهره مندي فرهنگيان از اين مزايا را منوط به اين دانست كه آن ها پيش از اين، از امتيازات مذكور استفاده نكرده باشند.
    اين مقام مسئول وزارت آموزش و پرورش در ادامه حل مشكل فرهنگيان داراي مدرك معادل فوق ديپلم، ليسانس و فوق ليسانس را به پيگيري هاي جدي اين وزارتخانه در اين زمينه مربوط دانست.
    او در عين حال به راهكارهاي انديشيده شده براي حل مشكل ادامه تحصيل آكادميك فرهنگيان نيز اشاره و عنوان كرد: براي فرهنگيان داراي مدرك معادل فوق ديپلم و ليسانس، سه دوره آزمون جامع در طي سه سال برگزار شد كه اين تعداد آزمون براساس مصوبه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كفايت مي كرد، اما با پيگيري هاي به عمل آمده و موافقت وزيرعلوم، آزمون جامع ديگري براي دارندگان مدارك فوق ديپلم و ليسانس برگزار مي شود تا فرهنگيان در صورت قبولي در اين آزمون، بتوانند در آزمون جامع مقاطع بالاتر شركت كنند.
    طباطبايي با اعلام اين كه براي فرهنگيان داراي مدرك معادل فوق ليسانس نيز دوبار ديگر آزمون جامع برگزار مي شود، خاطرنشان كرد: تاريخ برگزاري اين آزمون ها به زودي از سوي سازمان سنجش اعلام خواهد شد.
    

magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 19423 8/5/88 > صفحه 14 (اخبار كشور) > متن

افتخارآفريني دانش آموزان ايراني در المپياد علمي شيمي جهان

افتخارآفريني دانش آموزان ايراني در المپياد علمي شيمي جهان


يك دانش آموز نخبه مازندراني حائز مقام دوم در چهل ويكمين المپياد جهاني شيمي شد.
    «روح الله معافي» مسئول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش مازندران با اعلام اين خبر افزود: ايمان عباسپور دانش آموز پيش دانشگاهي مركز شهيد بهشتي بابل توانست در رقابت با 250 نخبه برگزيده علم شيمي از 66 كشور جهان به مدال نقره اين مسابقات دست يابد.
    وي گفت: تيم المپياد شيمي كشورمان در اين رقابت جهاني يك مدال طلا، 2 مدال نقره و يك مدال برنز را از آن خود كرده است.
    به گفته وي جمهوري اسلامي ايران در اين المپياد علمي رتبه هفتم جهان را حائز شد.
    «معافي» يادآور شد: دانش آموزان آريا سميعي از تهران با مدال طلا، علي مشرقي از مشهد و ايمان عباسپور از بابل با مدال نقره و محمد خاكرند از شيراز با دريافت مدال برنز در اين المپياد جهاني افتخارآفريني كردند.
    به گفته وي اين المپياد علمي از 18 تا 27 جولاي جاري در كمبريج كشور انگليس برگزار شد. افتخارآفرينان المپياد شيمي كشور 7 مردادماه به وطن باز مي گردند.
    

magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 19421 6/5/88 > صفحه 3 (اخبار كشور) > متن

استانهای ایران

جدول آدرس سایت یا وبلاگ های شیمی  استان های ایران    

استان آذربایجان شرقی - تبریز

آدر بایجان شرقی

آبش احمد - آذرشهر - اسکو - آقکند - اهر - ایلخچی - باسمنج - بخشایش - بستان‌آباد - بناب - تبریز - ترک - ترکمانچای - تسوج - تیکمه داش - جلفا - خاروانا - خامنه - خراجو - خسروشهر - خمارلو - خواجه - دوزدوزان - زرنق - زنوز - سراب - سردرود - سیس - سیه رود - شبستر - شربیان - شرفخانه - شندآباد - صوفیان - عجب شیر - قره آغاج - کشک سرای - کلوانق - کلیبر - کوزه کنان - گوگان - لیلان - مراغه - مرند - ملکان - ممقان - مهربان - میانه - وایقان - ورزقان - هادی شهر - هریس - هشترود - هوراند - یامچی

استان آذربایجان غربی - ارومیه

 آذر بایجان غربی

ارومیه - اشنویه - بوکان - پیرانشهر - تکاب - خوی - چالدران - سردشت - سلماس - شاهین دژ - ماکو - مهاباد - میاندوآب - نقده

استان اردبیل - اردبیل

اردبیل

آبی بیگلو - اردبیل - اصلاندوز - بیله سوار - پارس آباد - تازه کند انگوت - جعفرآباد - خلخال - رضی - سرعین - عنبران - کلور - گرمی - گیوی - لاهرود - مشگین شهر - نمین - نیر - هشتجین - هیر

استان اصفهان - اصفهان

اصفهان

ناحیه 2   ناحیه ی 4   ناحیه ی 5

ابریشم - ابوزیدآباد - آران و بیدگل - اردستان -

اژیه - اصفهان - افوس - انارک - ایمان شهر - بادرود - باغ بهادران - برزک - برف انبار - بهاران شهر - بهارستان - بوئین و میاندشت - پیربکران - تودشک - تیران و کرون - جندق - جوشقان و کامو - چادگان - چرمهین - چم گردان - حبیب آباد - حسن آباد - حنا - خمینی شهر - خوانسار - خور - خوراسگان - خورزوق - داران - دامنه - درچه پیاز - دستگرد - دهاقان - دهق - دولت آباد - دیزیچه - رزوه - رضوان شهر - زاینده رود - زرین شهر - زواره - زیباشهر - سده لنجان - سفیدشهر - سگزی - سمیرم - شاهین شهر- شهرضا - طالخونچه - عسگران - علویجه

- فریدون شهر

- فلاورجان - فولادشهر - قمصر - قهدریجان - کاشان - کرکوند - کلیشاد و سودرجان - کمشجه - کمه - کهریزسنگ - کوشک - کوهپایه - گز - گلپایگان - گل دشت - گل شهر - گوگد - مبارکه - محمدآباد - منظریه - مهاباد - میمه - نائین - نجف آباد - نصرآباد - نطنز - نوش آباد - نیاسر - نیک آباد - ورزنه - ورنامخواست - وزوان - ونک - هرند

استان ایلام - ایلام

ایلام

آبدانان - ارکواز - ایلام - ایوان - بدره - پهله - توحید - چوار - دره شهر - دهلران - زرنه - سرابله - صالح آباد - لومار - مهران - موسیان -      شوخی با شیمی -   میمه

 

استان بوشهر - بوشهر

بوشهر

آب پخش - آبدان - امام حسن - اهرم - برازجان - بردخون - بندر دیر - بندر دیلم - بندر ریگ - بندر کنگان - بندر گناوه - بوشهر - جم - چغادک - خارک - خورموج - دالکی - دلوار - سعدآباد - شبانکاره - کاکی - وحدتیه

استان تهران - تهران

تهران

دكتر عابد بدريان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه

آبسرد - اسلام شهر - اشتهارد - اندیشه - باقرشهر - بومهن -

 پاکدشت(گروه شیمی دبیرستان شاهد مرضیه (س) )پردیس - پیشوا - تجریش - تهران - جوادآباد - چهاردانگه - حسن آباد - دماوند - رباط کریم - رودهن - شاهدشهر - شریف آباد - ری - شهریار - صباشهر - صفادشت - طالقان - فردوسیه - فشم - فیروزکوه - قدس - قرچک - کرج - کمال شهر - کهریزک - کیلان - گلستان - لواسان - ماهدشت - محمدشهر - مشکین دشت - ملارد - نسیم شهر - نظرآباد - وحیدیه - ورامین - هشتگرد

استان چهارمحال و بختیاری - شهرکرد

چهارمحال و بختیاری

اردل - آلونی - باباحیدر - بروجن - بلداجی - بن - جونقان - چلگرد - سامان - سفیددشت - سودجان - سورشجان - شلمزار - شهرکرد - طاقانک - فارسان - فرادنبه - فرخ شهر - کیان - گندمان - گهرو - لردگان - مال خلیفه - ناغان - نافچ - هفشجان

استان خراسان جنوبی - بیرجند

خراسان جنوبی

بیرجند - فردوس - قائن - سرایان - نهبندان - سربیشه - اسدیه - بشرویه - اسلامیه - آیسک - سه قلعه - خوسف - شوسف

استان خراسان رضوی - مشهد

خراسان رضوی

انابد - باجگیران - باخرز - بایک - بجستان - بردسکن - بیدخت - تایباد - تربت جام - تربت حیدریه - جغتای - چاپشلو - چکنه - چناران - حاجی آباد - خرو - خضری دشت بیاض - خلیل آباد - خواف - داورزن - دررود - درگز - دولت آباد - رباط سنگ - رشتخوار - رضویه - رودآب - ریوش - سبزوار - سرخس - سلطان آباد - سنگان - شاندیز - ششتمد - صالح آباد - طرقبه - عشق آباد - فرهادگرد - فریمان - فیروزه - فیض آباد - قاسم آباد - قدمگاه - قلندرآباد - قوچان - کاخک - کاریز - کاشمر - کدکن - کلات - گناباد - لطف آباد -

مشهد(وب سايت منيژه خواجه پورناحيه 4) ملک آباد - نشتیفان - نصرآباد - نقاب - نوخندان - نیشابور

استان خراسان شمالی - بجنورد

 خراسان شمالی

اسفراین - آشخانه - بجنورد - پیش قلعه - حصار گرم خان - درق - راز - سنخواست - شوقان - شیروان - صفی آباد - فاروج - قاضی - گرمه جاجرم - لوجلی

استان خوزستان - اهواز

خوزستان

آبادان - اروندکنار - آغاجاری - الوان - امیدیه - اندیمشک - اهواز - ایذه - باغ ملک - بستان - بندر امام خمینی - بندر ماهشهر - بهبهان - جایزان - چمران - حر - حسینیه - حمیدیه - خرمشهر - دزآب - دزفول - دهدز - رامشیر - رامهرمز - رفیع - زهره - سالند - سردشت - سوسنگرد - شادگان - شوش - شوشتر - شیبان - صفی آباد - صیدون - قلعه خواجه - قلعه تل - گتوند - لالی - مسجدسلیمان - مقاومت - ملاثانی - میانرود - مینوشهر - هفتگل - هندیجان - هویزه - ویس

استان زنجان - زنجان

زنجان

 

آب بر - ابهر - چورزق - حلب - خرمدره - دندی - زرین آباد - زرین رود - زنجان - سجاس - سلطانیه - صائین قلعه - قیدار - گرماب - ماه نشان - هیدج

استان سمنان - سمنان

سمنان

آرادان - امیریه - ایوانکی - بسطام - بیارجمند - دامغان - دیباج - سرخه - سمنان - سنگسر - شاهرود - شهمیرزاد - کلاته خیج - گرمسار - مجن - میامی

 

استان سیستان و پلوچستان - زاهدان

سیستان و بلوچستان

ادیمی - اسپکه - ایرانشهر - بزمان - بمپور - بنت - بنجار - پیشین - جالق - چابهار - خاش - دوست محمد - راسک - زابل - زابلی - زاهدان - زهک - سراوان - سرباز - سوران - سیرکان - فنوج - قصرقند - کنارک - گلمورتی - محمد‌آباد - میرجاوه - نصرت آباد - نگور - نوک آباد - نیک شهر

استان فارس - شیراز

فارس

ناحیه 2 

آباده طشک - آباده - اردکان - ارسنجان - اسير - اشکنان - اقلید - اهل - اوز - ایج - ایزدخواست - باب انار - بالاده - بنارویه - بهمن - بیرم - بیضا - جنت شهر - جهرم - جویم - حاجی آباد - خاوران - خرامه - خشت - خنج - خور - داراب - داریان - رونیز - زاهدشهر - زرقان - سده - سروستان - سعادت شهر - سوريان - سیدان - ششده - شهر پیر - شیراز - صغاد - صفاشهر - علامرودشت - فتح آباد - فراشبند - فسا - فیروزآباد - قائمیه - قادرآباد - قطب آباد - قیر و کارزین - کازرون - کامفیروز - کره ای - کنارتخته - کوار - گراش - گله دار - لار - لامرد - لپوئی - مرودشت - مشکان - مصیری - مهر - میمند - نودان - نورآباد - نیریز - وراوی

استان قزوین - قزوین

قزوین

آبگرم - آبیک - ارداق - اسفرورین - اقبالیه - الوند - آوج - بوئین زهرا - بیدستان - تاکستان - خرمدشت - دانسفهان - رازمیان - شال - ضیاءآباد - قزوین - کوهین - محمدیه - محمودآباد نمونه - معلم کلایه

استان قم - قم

قم

جعفریه - دستجرد - قم - قنوات - کهک

استان کردستان - سنندج

کردستان

آرمرده - بابارشانی - بانه - بوئین سفلی - بیجار - چناره - دزج - دلبران - دهگلان - دیواندره - زرینه - سروآباد - سریش آباد - سقز - سنندج - شویشه - صاحب - قروه - کامیاران - کانی سور - مریوان - موچش - یاسوکند

استان کرمان - کرمان

کرمان

اختیارآباد - ارزوئیه - انار - باغین - بافت - بردسیر - بروات - بزنجان - بم - بهرمان - پاریز - جبالبارز - جوپار - جیرفت - چترود - حسین آباد - خانوک - درب بهشت - دهج - رابر - راور - راین - رفسنجان - رودبار - زرند - زنگی آباد - زیدآباد - سیرجان - شهداد - شهر بابک - عنبرآباد - فاریاب - فهرج - قلعه گنج - کاظم آباد - کرمان - کشکوئیه - کهنوج - کوه بنان - کیان شهر - گلباف - گلزار - ماهان - محمدآباد - محی آباد - مس سرچشمه - منوجان - نجف شهر - نرماشیر - نگار

استان کرمانشاه - کرمانشاه

کرمانشاه

ناحیه ی 1

ناحیه ی 2

ناحیه 3

اسلام آباد غرب  - باینگان - بیستون - پاوه - تازه آباد - جوانرود - حمیل - رباط - روانسر - سرپل ذهاب - سرمست - سنقر - سومار - صحنه - قصر شیرین - کرمانشاه - کرند - کنگاور - گواور - گهواره - گیلان غرب - میان راهان - نودشه - نوسود - هرسین - هلشی

استان کهکیلویه و بویر احمد - یاسوج

کهکیلویه و بویر احمد

باشت - چرام - دهدشت - دوگنبدان - دیشموک - سوق - سی سخت - قلعه رئیسی - گراب سفلی - لنده - لیکک - مارگون - یاسوج

استان گلستان - گرگان

گلستان

آزادشهر - آق قلا - انبار آلوم - اینچه برون - بندر ترکمن - بندر گز - خان ببین - دلند - رامیان - سرخنکلاته - سیمین شهر - علی آباد - فاضل آباد - کردکوی - کلاله - گالیکش - گرگان - گمیش تپه - گنبد کاووس - مراوه تپه - مینودشت - نوده خاندوز - نوکنده

استان گیلان - رشت

گیلان

احمدسرگوراب - اسالم - آستارا - آستانه اشرفیه - اطاقور - املش - بازارجمعه - بره سر - بندر انزلی - پره سر - توتکابن - جیرنده - چابکسر - حویق - خشکبیجار - خمام - دیلمان - رانکوه - رحیم آباد - رستم آباد - رضوانشهر - رودبار - رودسر - رودنبه - سنگر - سیاهکَل - شفت - شلمان - صومعه سرا - فومن - کلاچای - کوچصفهان - کومله - کیاشهر - گوراب زرمیخ - لاهیجان - لشت نشا - لنگرود - لوشان - لوندویل - لیسار - ماسال - ماسوله - مرجقل - منجیل - واجارگاه - هشتپر

استان لرستان - خرم آباد

لرستان

ناحیه1

ازنا - اشترینان - الشتر - الیگودرز - بروجرد - پل دختر - چالانچولان - چغلوندی - چقابل - خرم آباد - دورود - زاغه - سپیددشت - سراب دوره - فیروزآباد - کونانی - کوهدشت - گراب - محمودوند - معمولان - مومن آباد - نورآباد

استان مازندران - ساری

مازندران

آلاشت - آمل    -  ( آمل : وبلاگ آقای بهزادی )- امیرکلا - بابل - بابلسر - بلده - بهشهر - بهنمیر - پل سفید - تنکابن - جویبار - چالوس - چمستان - خرم آباد - خوش رودپی - رامسر - رستمکلا - رویان - رینه - زرگرمحله - زیرآب - ساری - سرخ رود - سلمان شهر - سورک - شیرگاه - عباس آباد - فریدون کنار - قائم شهر - کتالم و سادات شهر - کلارآباد - کلاردشت - کله بست - کوهی خیل - کیاسر - کیاکلا - گزنک - گلوگاه (بهشهر) - گلوگاه - محمودآباد - مرزیکلا - نشتارود - نکا - نور - نوشهر

استان مرکزی - اراک

مرکزی

ناحیه ی ۲ اراک

اراک -  آستانه - آشتیان - تفرش - توره - خمین - خنداب - داودآباد - دلیجان - رازقان - زاویه - ساوه - سنجان - شازند - غرق آباد - فرمهین - قورچی باشی - کرهرود - کمیجان - مأمونیه - محلات - میلاجرد - نراق - نوبران - نیمور - هندودر

استان هرمزگان - بندرعباس

هرمزگان

ابوموسی - بستک - بندرچارک - بندرخمیر - بندرعباس - بندرلنگه - جاسک - جناح - حاجی آباد - دهبارز - سوزا - سیریک - فین - قشم - کنگ - کیش - گاوبندی - هرمز - میناب

استان همدان - همدان

همدان

ازندریان - اسدآباد - بهار - تویسرکان - جورقان - جوکار - دمق - رزن - سامن - سرکان - شیرین سو - صالح آباد - فامنین - فرسفج - فیروزان - قروه درجزین - قهاوند - کبودرآهنگ - گل تپه - لالجین - مریانج - ملایر - نهاوند - همدان

استان یزد - یزد

یزد

ابرکوه - احمدآباد - اردکان - اشکذر - بافق - بهاباد - تفت - حمیدیا - خضرآباد - زارچ - شاهدیه - شواز - طبس - عشق آباد - مروست - مهردشت - مهریز - میبد - ندوشن - نیر - هرات - یزد

همکاران محترم دارای وبلاگ  و یا سایت شیمی در هر یک از استانها و  شهرستانهای ایران می توانند جهت ایجاد لینک در این صفحه آدرس خود را در قسمت نظرات این صفحه به  دیبرخانه ارسال فرمایند

با تشکر از همکاری شما عزیزان

پلاستيكي كه خود را ترميم مي كند!

 

پلاستيكي كه خود را ترميم مي كند!


محققان هلندي به نوعي پلاستيك ويژه دستگاههاي الكترونيكي دست يافتند كه مي تواند خود را بازسازي و ترميم كند.
    محققان دانشگاه «گرونيگن» در هلند نشان دادند كه اين نوع جديد پلاستيك قابل بازسازي مي تواند در آينده جايگزين پلاستيكهايي شود كه در حال حاضر در رايانه ها و بسياري ديگر از دستگاههاي الكترونيكي استفاده مي شوند.
    در حالي كه به كشورها همه ساله هزينه هاي زيادي براي جمع آوري زباله هاي الكترونيكي تحميل مي شود، اين محققان اميدوارند با اين تحقيقات بتوانند حداقل، مشكل اجزاي پلاستيكي اين سخت افزارها را حل كنند.
    به گفته اين محققان، در دستگاههاي الكترونيكي نوعي پلاستيك به كار مي رود كه در برابر دماي بالابسيار مقاوم است. اين پلاستيك محتوي موادي است كه بازيافت آن را غيرممكن كرده و بنابراين هزينه هاي زيادي را چه از نظر مالي و چه از نظر آلودگي زيست محيطي تحميل مي كند.
    براساس گزارش نيويورك تايمز، پلاستيك جديدي كه پژوهشگران هلندي توسعه داده اند ويژگي مقاومت در برابر گرما را دارد. در اين پلاستيك از ذراتي استفاده شده است كه «پليمرهاي خود - ترميم كننده دوباره» نام دارند. در اين تحقيقات يك ورقه پلاستيك يك شكل و مقاوم سخت به دست آمد كه توانست به دفعات با هزينه بسيار پاييني بازيافت و ترميم شود.
    از ديدگاه علم شيمي، اين پلاستيك از يك تركيب آروماتيك از مشتقات «فوران و رزين «بيسمالئيد» تشكيل شده است كه از طريق يك واكنش شيميايي در دماي 150 درجه سانتيگراد باهم واكنش مي دهند. در اين دما پيوندهاي شيميايي مي شكنند و پلاستيك به حالت مايع باز مي گردد و براي يك واكنش جديد آماده مي شود.
    

magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 19416 31/4/88 > صفحه 7 (دانش و پژوهش) > متن

گوشه ای از اسرار شیمی در قرآن

 

گوشه ای از اسرار شیمی در قرآن

کاری از آقای محسن جوادی کارشناس تکنولوژی و گروههای آموزشی متوسطه

شهرستان دزفول

برای دانلود کردن کافیست روی دانلود کلیک کنید و در پایین صفحه ای که باز میشود جلوی کلمهSave file to your PC به روی click here کلیک کنید و در پنجره ای که باز میشود save as را بزنید

دانلود

گزارش نخستين نشست علمي برنامه‌درسي شيمي دوره متوسطه؛ چالش‌ها و چشم اندازها

جمهوري اسلامي ايران

وزارت آموزش و پرورش

سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي

موسسه پژوهشي برنامه‌ريزي درسي و نوآوريهاي آموزشي

 

 گزارش نخستين نشست علمي

برنامه‌درسي شيمي دوره متوسطه؛

چالش‌ها و چشم اندازها

   

هفدهم خرداد ماه 1388

تالار امام خميني (ره) سازمان آموزش و پرورش شهر تهران

 

با مشاركت :

1-     سازمان آموزش و پرورش شهر تهران

2-     دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي

 

 كاري از :

وزارت آموزش و پرورش

سازمان آموزش و پرورش شهر تهران

گروه پژوهشي برنامه‌هاي درسي علوم، رياضي و فناوري

جهت مطالعه ی متن این گزارش به ادامه ی مطلب  مراجعه فرمایید

در ضمن لينك خبرگزاري‌هاي مختلف و خبر آنها در زمينه نشست علمي در ادامه ی مطلب  آمده است.

 
با تشکر از جناب دکتر بدریان
 
ادامه نوشته
 
  BLOGFA.COM