اعجاز قرآن در مدیریت

 

قسمت سوم

اعجاز قرآن در مدیریت

آیتم های مدیریت ازنگاه قرآن با استفاده از آیات روحبخش کلام نور

******************************************

7-نظارت‏

وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّهً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ ... (بقره، 143)

خداوند، خطاب به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: و بدينسان شما را امتى ميانه رو قرار داديم تا ناظر بر اعمال مردم باشيد.

*مديران و رهبران بايد بر عملكرد همکاران و زيردستان خود نظارت داشته باشند.

8-قاطعيت‏

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرينَ (بقره، 147)

خداوند، پس از نزول آيه تغيير قبله، به پيامبر اكرم فرمود: حق، آن است كه از سوى پروردگارت آمده است، پس هرگز به خود ترديد راه مده.

* مدیران و رهبران بايد از قاطعيت و يقين برخوردار باشد، به خصوص وقتى كه قانونى را تغيير داده و سنتى را می ى‏شكنند. سوره:یونس/94

9-برخورد با متخلفان‏

وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذى جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللّهِ مِنْ وَلِىٍّ وَ لا نَصيرٍ (بقره، 120)

خداوند خطاب به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: اگر از آنها (يهوديان و مسيحيان) پيروى كنى در حالى كه راه درست را به تو نشان داده ايم رابطه هات با خداوند قطع خواهد شد.

*پس از ابلاغ وظايف هر فرد، در برخورد با تخلف نبايد هيچ تسامح و تساهلى به خرج داد. (همانطور كه خداوند حتى نسبت به پيامبرش بدون ملاحظه و با كمال قاطعيت برخورد مى‏كند).

اینترنت  و آسیب های مخربش

******* اینترنت  و آسیب های مخربش********

نوجوانان با توجه به بی تجربگی و کم تجربگی ، که پیاژه  به آن اشاره می کند ، و نیز ویژگی های خاص دوره نوجوانی ، به شدت در معرض آثار منفی و مخرب اینترنت قرار دارند . این آثار ٰ سلامت جسمی و روانی آنان را مورد تهدید قرار می دهد . در این قسمت به بررسی برخی از آسیب های ناشی از اینترنت می پردازيم.

1- افترا و آزار و اذیت :

در این حالت ، رمز پست الکترونیکی برخی از افراد فاش می شود و با استفاده از پست الکترونیکی آنان که  موجود است مطالبی برای آنان  فرستاده می شود که گاه محتوای آن ها توهین آمیز بوده ، به تیرگی روابط فرد مورد نظر با دیگران منجر می شود . در این خصوص ، بحث تلفیق تصویر برخی از افراد با تصویر های مستهجن و فرستادن آن ها برای دوستان و آشنایان نیز مطرح می شود . در این جا ، افراد ممکن است مورد تهدید یا توهین توسط اشخاص ناشناس هم قرار گیرند . از این نکته نباید غفلت کرد که چه بسا آزار و تهدید کامپیوتری ، مثل مزاحمت جسمی ، ممکن است مقدمه رفتار جدی تری باشد که خود می تواند زمینه بروز خشونت های فیزیکی تلقی شود.

2- کلاه برداری :

یکی از جرم های سنتی که از طریق سیستم ها و شبکه های رایانه ای و اینترنت به طور مکرر به وقوع می پیوندد ، کلاه برداری است .

-انتشار تصاویر مستهجن و صحنه های فجیح:

یکی از آسیب های روانی اجتماعی اینترنت ، نمایش تصاویر غیر اخلاقی است که از این طریق در معرض دید نوجوانان ما قرار می گیرد و نتیجه ای جز افسردگی و فشار های روحی و روانی برای افراد ندارد . علاوه بر تصاویر مبتذل و مستهجن ، باید به تصاویری که از حوادث ناگوار یا صحنه های فجیح در معرض مشاهده کاربران اینترنت واقع می شود نیز اشاره کرد . تماشای این تصاویر خشونت بار تهدیدی بزرگ برای سلامت روانی نوجوانان و جوانان ماست و موجبات بروز رفتار های خشونت گرایانه را در آن ها پدید می آورد . در کنار این تصاویر ، باید به مطالب و نوشته هایی درباره مسائل جنسی اشاره کرد  اطلاعاتی دراختیار نوجوانان قرار می دهند که منجر به آسیب های جسمی و روانی و انحرافات جنسی و اخلاقی می شود.

 4- پخش ویروس:

ویروس های موجود در اینترنت که توسط افراد مجرم ساخته می شود ، می توانند میلیون ها کامپیوتر را از کار بیندازند و میلیون ها تومان ضرر برسانند . یکی از مشهور ترین ویروس ها ( LOVE BUG بوده است که توانست میلیون ها کامپیوتر را در سراسر جهان از کار بیندازد . خسارت این ویروس حدود 10 میلیار د دلار تخمین زده شد.

5- اعتیاد اینترنت :

عادت به کاربری مفرط اینترنت یا اعتیاد اینترنتی ، از جمله مواردی است که بسیاری از کاربران را اسیر خود می سازد جذابیت های خاص اینترنت باعث می شود که نوجوانان و جوانان مجذوب آن شده ، ساعت ها وقت خود را در مقابل کامپیتر سپری کنند . این مسئله باعث می شود که نوجوانان از سایر فعالیت های اجتماعی باز بمانند . یافته های پژوهشی حکایت از آن دارد که هر چه ضریب هوش عاطفی کاربران پایین تر باشد ، میزان ابتلای آنان به اعتیاد اینترنتی بیشتر است . ازمعمول ترین نشانه های تشخیص اعتیاد به اینترنت می توان به افت تحصیلی شدید ، کاهش وزن به علت از بین رفتن نظام تغذیه ای بدن ، بالا رفتن دامنه تنش های عصبی ، کاهش فعالیت های اجتماعی ، کم شدن میزان معاشرت با اشخاص و گروه های بزرگ تر ، قانون گریزی ، پرخاشگری ، ابتلا به سردرد های عصبی و نظایر این ها اشاره کرد . به طور کلی می توان گفت که استفاده مفرط از اینترنت ، گاه نشانه اختلال شخصیت است.

 6- ایجاد روابط ناسالم :

اتاق های گفت و گو (Chat Rooms)

در اینترنت ، توسط نوجوانان مورد استفاده فراوان قرار می گیرد . این اتاق ها می توانند محل هایی مناسب برای ملاقات یا گفت و گو با دیگر کودکان و نوجوانان ، معلمین و سایر افراد مطلع در سراسر جهان باشند . اما سوء استفاده های بسیار توسط افراد شیاد از این اتاق ها صورت می گیرد که از جمله آن ها می توان به استفاده از اطلاعات دیگران ، به دام انداختن نوجوانان و سوء استفاده از آن ها از طریق برقراری ارتباط با آنان و گذاشتن قرار ملاقات ومسائل غیر اخلاقی و  نظایر این ها اشاره کرد . 

7- توهین و ترویج عقاید نادرست و غیر اخلاقی :

همان گونه که ممکن است مطالب بسیار مفیدی از اینترنت دریافت کنیم ، محتمل است بسیاری از مطالب غیر اخلاقی و توهین آمیز نسبت به مقدسات و عقاید دینی و فرهنگی را نیز در اینترنت مشاهده نماییم . در این صورت اگر کاربر از استحکام عقیدتی برخوردار نباشد ممکن است دچار شبهات شده ، دستخوش تزلزل در باور های دینی گردد . در برخی موارد ، خطر ناشی از پذیرش اطلاعات نادرست و غیر اخلاقی موجود در اینترنت ، ممکن است بسیار زیان بار تر از تصاویر مستهجن باشد . نوجوانان و جوانان باید فرا بگیرند که چگونه پیام ها را شناسایی کنند تا از اطلاعات گمراه کننده یا تصاویر زیان آور مصون بمانند .

آثار مخرب و منفی اینترنت در موارد مذکور ، بسیار واضح و روشن است . در ادامه این مطالب در آینده به طور مختصر به برخی از آثار مخرب اینترنت می پردازیم که به طور غیر مستقیم به افراد تاثیر می گذارد.

اعجاز قرآن در مدیریت

قسمت دوم

اعجاز قرآن در مدیریت

آیتم های مدیریت ازنگاه قرآن با استفاده از آیات روحبخش کلام نور

*******************************************

4-ايمان‏ به خدا

لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ ... (آل عمران، 28)

افراد با ایمان نباید  به جای مومنان،کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند و هر کس چنین کند،هیچ رابطه ای با خدا ندارد(پیوند اوبکلی از خدا گسسته می شود).

نبايد سرپرست مؤمنان از غير خودشان باشد.

* در جامعه اسلامى، ايمان به خدا شرط اصلى  و اولیه براى انتخاب مدير و سرپرست است و اصولًا پست‏هاى كليدى نبايد به افراد بي ايمان واگذار شود، چون امكان سوء استفاده در اين سمت‏ها فراوان است.

5-لياقت، ملاك ارتقا

وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَهِ اسْجُدُوا لادَمَ ... (بقره، 34)

به ملائكه امر نموديم بر آدم سجده كنند.

*لياقت از سابقه مهمتر است. (فرشتگان قديمى كه سال‏ها خداوند را عبادت مى‏كردند، بايد براى انسان تازه به دوران رسيده، اما لايق، سجده كنند.) ارتقاى سازمانى نيز بايد بر مبناى شايستگى و لياقت باشد و سابقه داشتن، كافى نيست.همان آیتمی که امروز از ان بنام شایسته سالاری یاد می شود.

6-شناخت تهديدها(داشتن بصیرت)

فَلَمّا أَحَسَّ عيسى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصارى إِلَى اللّهِ‏ ... (آل عمران، 52)


هنگامى كه عيسى(ع) احساس كرد اطرافيانش كفر می ورزند، گفت: چه كسانى مرا در راه خدا يارى ميكنندو کیست که یاور من به سوی خدا(برای تبلیغ آیین او )گردد؟

*هوشيارى در شناخت تهديدها، يكى از شروط اساسى مدیریت و رهبرى است.

* شناخت نيروهاى وفادار و سازماندهى و تمركز آنان، براى اداره جامعه و ادامه حركت ضرورى است .

 

دعای سفره

دعای سفره یا دعا برای طعام دهندگان


اغلب در مجالس بعد از اتمام غذا فاتحه ای خوانده می شود که شایسته است همراه دعا باشد البته بهتر آن است که دعا به زبانی گفته شود که برای همه قابل درک باشد بهر حال صورت عربی آن را می شود چنین خواند:

الحمد لله رب العالمين، هنيئا للآكلين و بركة للباذلين، زادالله النعم، دفع الله النقم، بحرمة سيد العرب والعجم، اللهم تقبل هذا الاحسان من محسنها، بحرمة محمد و آل محمد و بحرمة سورة الفاتحة مع الصلوات.

اعجاز قرآن در مدیریت


 

قسمت اول

 اعجاز قرآن در مدیریت

    در این نوشتار سعی داریم تا طی چندین  قسمت  آیتم های مدیریت را از نگاه قرآن و با استفاده از آیات روحبخش کلام نور حضور تان ارائه نمائیم تلاش می کنیم خیلی کوتاه  و مختصر  اصل مطلب را خدمتتان  بیان نموده امید است مقبول گردد.

*******************************************

1-تناسب شغل و شاغل و  ارتقاى پلكانى‏ در مدیریت

در مدیریت  بایستی  در واگذاری مسئولیتها بین شغل و شاغل تناسبی بسیار قوی وجود داشته باشد. و عقیده بر این است مدیرانی می توانند موفق باشند که پلکان مدیریت را به صورت تدریجی طی کرده باشند.  

وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنّى جاعِلُكَ لِلنّاسِ إِمامًا ... (بقره، 124)

خداوند، حضرت ابراهيم را مورد آزمايش قرار داد و او همه آزمونها را با موفقيت گذراند. خداوند فرمود: تو را به عنوان امام مردم قرار دادم.

* براى منصوب كردن افراد به مقامات، گزينش و آزمايش لازم است. (چنانكه خداوند براى انتصاب حضرت ابراهيم به امامت او را آزمود.) انسان، 2؛ ملك، 2 و 3.

* پست‏ها و مسؤوليت‏ها بايد تدريجاً و پس از موفقيت در مراحل مختلف به افراد واگذار شود. (چنانكه حضرت ابراهيم پس از گذراندن مرحله نبوت و موفقيت در آزمايش‏ها به مقام امامت رسيد).

2-تفويض مسؤوليت‏

لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلّا وُسْعَها ... (بقره، 233)

همه به اندازه توانشان مكلف هستند.

* تفويض مسؤوليت به زيردستان بايد بر اساس توانايى‏هايشان باشد و به همان مقدار از ايشان انتظار داشت.

در این راستا  و برای مطالعه بیشتر شما را ارجاع می دهم به کتاب مدیریت اسلامی نوشته محمدحسین نبوی.

3-ضابطه مدارى

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوّامينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلّهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوالِدَيْنِ وَ اْلَاقْرَبينَ ... (نساء، 135)

اى كسانى كه ايمان آورده ايد! همواره عدالت را بر پا داريد و براى خدا گواهى دهيد، اگر چه به زيان خود يا پدر و مادر  و بستگان وخویشانتان باشد.

* ضوابط بر روابط مقدم است، بايد بر طبق ضابطه عمل نمود ( حجر، 60؛ صافات، 34).

فواید وآثار(( ورع مداری))

فواید وآثار(( ورع مداری))

*ابتدا تعاریفی  از ورع در این نوشتارکوتاه داشته باشیم :


ورع حالتی است برگرفته از شدت تقوا و پرهیز گاری که فرد علاوه بر انجام واجبات، بر انجام مستحبات نیز با نشاط  و علاقه مداومت می ورزد و علاوه بر ترک محرمات، از امور مشکوک و شبهه ناک نیز اجتناب می ورزد.

ورع مقامی به مراتب بالاتر  از تقواست. اگر در تقوا از حرام پرهیز و دوری شود، در ورع از زمینه گناه و نزدیک شدن به محیط گناه نیز پرهیز می شود!

اگر در تقوا برانجام واجبات تاکید می شود، در ورع بر انجام مستحبات به عنوان کمر بند ایمنی برای انجام واجبات نیز تاکید می شود. و اگر شخص متقی از حرام و گناه دوری می نماید، شخص با ورع از صد کیلو متری حریم و زمینه گناه نیز فرار می کند.

*اما فواید و آثار ورع عبارتند از :

1- نورانیت دل.

2-وارد شدن به پاکی مطلق در زندگی.

3-آسایش و آرامش روح و روان.

4-رسیدن فرد به بالاترین درجات ایمان.

5-نایل امدن به بالاترین و عالی ترین درجات بهشت.

6-قبولی  و فضیلت پیداکردن طاعات و عبادات، چنانچه پیامبر اکرم(ص) می فرماید:

دو رکعت نماز فرد با ورع و پارسا، از هزار رکعت نماز کسی که حلال و حرام را به هم می آمیزد، با فضیلت تر  و برتر است.

7- استجابت دعا.

8-سرعت و راحتی حساب و کتاب در قیامت.

9-شکوه و هیبت در چهره،صلابت و قاطعیت در سیره، محبوبیت بین مردم و حکمرانی بر قلب ها و دل ها.

10-وارد شدن به حریم دوستی و شیعگی اهل بیت (ع) .

11-نایل آمدن به مقام ولایت حقیقی که همان مقام(( سیادت باطنی و منا اهل بیتی )) است.

12-باعث لیاقت یافتن به همراهی  و هم صحبتی با امام زمان(ع) و قرار گرفتن در شمار(( اصحاب المهدی )) که مقامی به مراتب بالاتر از ((انصار المهدی )) است.

به سخن دیگر ورع مداری رمز  ورود به خیمه گاه حضرت مهدی(ع)  و همراهی همیشگی با اوست.

مصافحه یا تسبیحات حضرت زهرا(س)؟

                                                                                                                                       آپلود عکس        یا    آپلود عکس 
  مصافحه یا تسبیحات حضرت زهرا(س)؟

نماز جماعت از جمله اعمالیست که در قرآن و روایات معصومین به آن سفارش شده است. مانند آيه ۴۳ سوره بقره:  وَ‌أَقِيمُوا الصَّلَوةَ وَ‌ءَاتُوا الزَّكَوةَ وَ‌ارْكَعُوا مَعَ الرَّ‌كِعِينَ ( و نماز را به پاى داريد و زكات را بدهيد و با ركوع كنندگان ركوع كنيد) که با کمی تامل در این آیه می توان دریافت، امر به رکوع کردن با دیگران دلیلی بر به جماعت خواندن نماز است. در ابتدای آیه نیز خداوند به جای " خواندن " نماز، از " به پا داشتن،" استفاده کرده است که از این نکته می توان دریافت، علاوه بر وظیفه نماز خواندن، برپایی آن در جامعه و بین افراد نیز سفارش شده است. از طرفی برپایی نماز، علاوه بر خواندن اذکار، مفهوم برپایی ارکان مهم آن نیز بوده است که مهمترین آن توجه و حضور قلبی در پیشگاه خداوند است. نتیجه ی این گونه برپایی، تاثیر مثبت در روح و جان آدمی است.   

 
در بین روایات نیز موارد بسیاری دیده می شود که در موضوع ثواب آن می توان به این روایت اشاره کرد: اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند، هر ركعت از نماز آنان، ثواب صد و پنجاه نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا كنند هر ركعتى ثواب ششصد نماز دارد و هر چه بيشتر شوند، ثواب نمازشان بيشتر مى‌شود تا به ده نفر برسند وقتى عدّه آنان از ده نفر گذشت، اگر تمام آسمان‌ها كاغذ و درياها مركب و درخت‌ها قلم و جن و انس و فرشتگان نويسنده شوند، نمى‌توانند ثواب يك ركعت را.( محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، ج۸۵، ص۱۴; توضيح المسائل مراجع، ج۱، ص۷۹۵، مسئله  ۱۳۹۹)  بنويسند  .

برای تعقیبات نماز، در مفاتیج الجنان، دعاهایی ذکر شده است اما با سیری در احادیث و روایات موجود، مواردی چون سجده شکر، تسبیحات حضرت زهرا(س)، قرائت آیه ۵۶ سوره احزاب (إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا) و سه صلوات و ... از بقیه موارد، بیشتر سفارش شده اند. حاج حسنعلی نخودکی نیز در سفارشی به امام خمینی (ره) که آن را بهتر از کیمیا خواندند، تلاوت آیت الکرسی، تسبیحات حضرت زهرا(س)، سوره توحید، صلوات و ... را توصیه کرده اند. با تمام این تفاسیر باز هم در مساجد و نمازخانه ها و اماکنی که نماز جماعت برپا می شود، بسیاری از افراد، به محض تمام شدن نماز شروع به مصافحه ( دست دادن ) با نمازگزاران اطرافشان می کنند. با توجه به روایات و احادیث، اولویت با اعمال و اذکاریست که ذکر شد. عده ای این مصافحه و تکبیرها و شعارهای بلافاصله بعد از نماز را بدعت خوانده اند  و اذکاری چون تسبیحات حضرت زهرا (س) را برای ابتدای فراغت از نماز سفارش کرده اند. هرچند که از مصافحه به عنوان یک امر پسندیده و مستحب بین مومنین در تمام اوقات یاد شده است و شعارها را مطلوب اما خارج از عبادت دانسته اند. اما مهم اینجاست که اعمال بعد از نماز، اهمیت های متفاوتی دارند تا جایی که برخی از آنها را بهتر است قبل از به هم خوردن حالت نماز انجام داد .

از امام باقر علیه السلام روایت شده است: «از جهت حمد و ذکر، خدا با چیزى بهتر از تسبیح حضرت فاطمه زهرا علیها السلام عبادت نشده است. اگر عملى بهتر از آن بود، پیامبر خدا آن را به زهرا علیها السلام عطا مى‌کرد. »

  
*سوال اینجاست که چرا با وجود دلایل و احادیث مختلف برای اثبات اولویت داشتن اعمال دیگر بر مصافحه، با وجود تذکر و امر به معروف کردن، باز هم متقاعد نمی شوند و بر رفتار خود اصرار دارند؟

احادیث دیگری در زمینه اهمیت تسبیحات حضرت زهرا (س) به شرح ذیل نقل شده است :

از امام صادق علیه السلام روایت شده است :

«
مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ فِى دُبُرِ الْفَرِیضَةِ تَسْبِیحَ فاطِمَةَ الْمِائَةَ مَرَّةً وَاَتْبَعَها بِلا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ مَرَّةً غُفِرَ لَهُ؛

هر کس پس از نماز واجب، با تسبیح فاطمه علیهاالسلام صد بار به تسبیح خدا بپردازد، و به دنبال آن یک بار «لا اِلهَ اِلَّا اللَّه» بگوید، آمرزیده مى‌شود .»

در حدیث دیگرى از آن حضرت روایت شده است :

«
تَسْبِیحُ فاطِمَةَعلیهاالسلام فِى کلِّ یوْمٍ فِى دُبُرِ کلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ اِلَى اللَّهِ مِنْ صَلاةِ اَلْفِ رَکعَةٍ فِى کلِّ یوْمٍ؛

تسبیح فاطمه زهرا هر روز بعد از هر نماز، از هزار رکعت نماز در هر روز، نزد خدا محبوب‌تر است

همچنین ایشان می فرمایند: «مَنْ سَبَّحَ تَسْبِیحَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ علیها السلام فِى دُبُرِ الْفَرِیضَةِ قَبْلَ اَنْ یثْنِىَ رِجْلَیهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ؛  

*هر کس بعد از نماز واجب، پیش از آنکه پاهاى خود را جفت کند (قبل از به هم خوردن حالت جلوس تشهد و سلام)، تسبیح فاطمه زهرا(س)بگوید، خداوند او را مى آمرزد .

از این احادیث معلوم مى شود که گفتن تسبیح حضرت فاطمه زهراعلیهاالسلام ارزش فوق العاده اى دارد و بهترین زمان گفتن آن، بعد از نماز واجب، بدون فاصله و پیش از به هم خوردن حالت نماز مى باشد.

 

17توصیه در مدیریت

 17توصیه در مدیریت

1.  باید سعی کرد که همکاران با رضا و رغبت و خود کارانه به دنبال کارها بروند

  در حقیقت، رییس یک سازمان نباید نقش راننده را به عهده بگیرد. بلکه باید به رهبری بپردازد و نه اینکه با استفاده از قدرت اداری ،کارمندان را به کار وادارد که این تلاشی زودگذر خواهد بود . اما اگر رهبری به وجهی صحیح اعمال شود و مجریان به طیب خاطر از او پی روی کنند ، هدف مشترک و رضایت خاطر ، موجب تحرک و خودکاری میشود. البته راههای مختلفی برای این کار وجود دارند که در دنیای صنعتی به آن "فروش عقاید " میگویند . یعنی اینکه رهبر برای عقیده خود خریدار دست و پا کند.

2.مستمع خوبی باشید.
گفته اند: "مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد "، رهبر با انگشت گذاشتن روی نقاط ضعف یا قوت اشخاص و با توجه به شخصیت آنان می تواندآنها را تهییج کند که آزادانه گفت و گو کنند و سپس با کمال علاقه شنونده ی با حوصله و علاقه مندی برای شنیدن سخنان ایشان باشد.

باید که مدیران با سکوت و حوصله گفته ها را به گوش جان بپذیرند واز اعمال قدرت و سلطه جویی در بحث خودداری کنند. مثلا اگر هر دو باهم شروع به سخن کردند آن به که زیر دستان را بر خود مقدم بدارد.

3.به طور خصوصی انتقاد کنید.
هرگز از کارمندان در حضور دیگران وبه ویژه در نزد زیردستان او انتقاد نکنید که طبعا ایجاد مقاومت و ناراحتی میکند. که گفته اند:نصیحت (انتقاد)در پیشروی دیگران حکم سرزنش را دارد.

4. هرکسی که کاری را به پایان رسانید باید شخصا پاداش کارش را بگیرد.
اگر قرار شود که مدیر نتیجه ی کار و تلاش زیردستان را به حساب خود بگذارد همه نوآوریها از میان میرود و قبول مسئولیت به دشواری صورت میگیرد.دادن اعتبار به اشخاص در ازا زحمتهایی که کشیده اند مالاً پاداشی است که برای رهبری که چنین محیط سازنده ای را به وجود آورده است.

5. علاقه مندی خود را به کار زیردستان نشان بدهید.
در حقیقت باید دانست که درک "بنی آدم اعضای یک پیکرند" و علاقه مندی به کار زیردستان ، یکی از اصل های اولیه انسانی ، برخورد گرم ، خواندن اشخاص با اسم کوچک و با تظاهرات دوستانه ، مثل پیوستن به جمع همکاران فرودست به هنگام صرف نهار و پرس جو کردن از طرز کار ایشان و حتی تکرار مطالبی از قبیل : " فلانی واقعاً کارت جالب است ، می بینم که با تلاشی که می کنی خسته شده ای ، چطور است فردا کمی استراحت کنی ؟ " موجب می شود که کارمند به خود ببالد که کارش خیلی مهم است و راهبر سازمان با دیده ای باز و ضمیری روشن در کارها نظارت دارد و فارغ از سلامت جسم و روح زیردستان نیست.

6. میل باطنی خود را به صورت پیشنهاد عرضه کنید.
به جای تحکیم صریح و مستقیم ، میل باطنی خود را به صورت غیر مستقیم ظاهر کنید. مثلاً وقتی بگویید به نظر شما بهتر نیست که کار به این صورت باشد؟ ان وقت مطمئن باشید که مخاطب نه تنها متوجه منظور شما نخواهد شد ، سهل است که با علاقمندی و رغبت ، آن را خواهد پذیرفت و حتی از آن حمایت خواهد کرد. 

7. وقتی پیشنهادی دارید و یا حتی دستوری می دهید، باید مطمئن باشید که دلایل آن را نیز می توانید ابراز بدارید.
طبیعت آدمی این است که همیشه دوست دارد پیش از آن کاری را صورت بدهد ، از " چرایی " آن آگاه باشد، باید یه صورت شفاهی یا کتبی علت را گوشزد کرد.

8. نظریه های دیگران را در طرح ها و نقشه هایتان دخالت بدهید.
پیش از اینکه طرح های شما اجراء شود ، بهتر است که با زیردستان مشورت کنید و با جلب نظر آنان به آنها نشان بدهید که آنها هستند که نقش عمده را در اجرای طرح ها به عهده دارند، وقتی که پنین شد ، طبیعتاً خود را مسئول دانسته و پیروی و یا شکست طرح ها را مربوط به خود خواهند دانست ، ضمن اینکه در این گونه رایزنی ها ، چه بسا اندیشه های نو و سودمندی که با تجلی خود ، موجب قوام و دوام طرح ها می گردند.

9. زیردستان را احترام کنید.
همه کس و به ویژه جوانان که تازه پا به پای عرصه پرکشاکش زندگی اجتماعی گذرانده اند دوست دارند که مورد احترام قراربگیرند ، تشکر از زیردستان و محترم شمردن غرور و شخصیت آنها ، ساده ترین و کم هزینه ترین راه جلب مشارکت صمیمانهء آنها است.

10. در کردار و رفتارتان پای دار باشید.
رهبری که زیردستان را تخطئه می کند و موجب می شود که در لاک خود فرو رفته و از هر نوع اظهار وجودی خودداری کنند، هرگز نمی تواند از پشتی بانی زیردستان برخوردار شده و مورد اعتماد آنها باشد ، کارکنان از رهبرانی قلباً پیروی می کنند که رفتارشان قابل پیش بینی باشد و عکس العمل هایشان روشن ، تا قادر باشند با هر وضعیتی روبه رو شوند.تلون مزاج و چند چهرگی ، خطر و آفت بزرگ رهبری است.

11. نشان بدهید که به زیردستان اعتماد کامل داریدوآنها به بهترین وجهی کار خود را می کنند.
وقتی که زیردست حس می کند که به او اعتماد هست و بالادست او را عنصری مفید می داند ، از لحاظ روانی برای قبول مسئولیت آماده تر خواهد بود.

12. از زیردستان بخواهید که در صورت نیاز، بدون هیچ بیم و تردیدی برای مشورت خواهی و کمک به شما مراجعه کنند.
نتیجه چنین رفتاری تعلق خاطر زیردستان به شما خواهد بود که با آزادی کامل نظرها و پیشنهادهای خود را ابراز بدارید.

13. وقتی اشتباهی می کنید باید با کمال شهامت و از روی صداقت به اشتباه خود اقرار کنید.
بدیهی است که چنین حرکتی به زیردستان شوق و شهامت و تقوا می آموزد و محبت آمیخته با احترامی را در دلهایشان زنده می دارد.

14. باید به ضعیف ترین پیشنهادها هم توجه کرد.
ممکن است عقیده ای بسیار جالب و عالی به نظر برسد.پذیرش چنین عقیده ای و عالی به نظر برسد.پذیرش چنین عقیده ای دشوار نیست، اما رهبر شایسته کسی است که به نظرهایی که حتی خنده دار هم باشند ، عطف توجه کند، چون ممکن است که همین عقیده ساده و ضعیف ،وقتی که بیش تر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت ، نتیجه های مفیدی در برداشته باشد.

15. از ناراحتی و چهره های درهم و اخم آلود زیردستان ناراحت نشده و درصدد مقابله به مثل نباشید.
چون حتی در بهترین شرایط کار و بهترین نوع رهبری هم ، گاهی انسانها گرفته به نظر می رسند.باید رهبران بکوشند که در ریشه این ناراحتی ها را کشف کرده و از میانشان بردارند نه اینکه در مقام رویارویی و مقابله به مثل برآیند.

 

16. در فرصتهای مناسب به زیردستان نشان دهید که کارشان بسیار مهم است و در بقاء و کارایی سازمان ، نقش عمده ای دارند.
طبیعت آدمی این نیست که همیشه گمان می کند که کارش مهم است و در نقش پروانگان زندگی نمی کند، لذا گاه وبی گاه باید به زیردستان پرداخت و اهمیت کارشان را بیاد آورد تا غرورشان پا برجا بماند. 

17. به زیردستان اجازه و فرصت دهید تا درتصمیم گیری ها مشارکت جسته و سهمی داشته باشند.
چون احساس خواهند کرد که در سازمان ، نقش و اهمیتی دارند که بدون مشارکت ایشان هرگز چنین تصمیم مهمی گرفته نمی شد. در نتیجه ، انگیزه و پشتیبانی از تصمیمِ گرفته‌شده به وجود می آید.

 

آیت الله خوشوقت وشهید احمدی روشن

آیت الله خوشوقت وشهید احمدی روشن

             آپلود عکسآپلود عکس


شاگرد اخلاق آیت الله خوشوقت بود
بچه ها  می گویند به حاج آقا گفته بود:«ذکری به من یاد بدین که من شهید بشم»
حاج آقا گفته بود :شما الان فقط وظیفه تون اونجا
(سایت نطنز) خدمت کنید.
خدمت شما در اونجا ظهور آقا امام زمان رو نزدیک میکنه.
دوستانش بعد از شهادت مصطفی رفتند به حاج آقا گفتن:«حاج آقا!چه ذکری به مصطفی یا دادی؟

حاج آقا گفته بود :تا همنجا دیگه کافیه.بهتره شما خدمت کنید.نیازی نیست برید ذکر یاد بگیرید

http://www.afsaran.ir/user/profile/meratبرگرفته از سایت :

سه صافی سخن گفتن در زندگی

سه صافی سخن گفتن در زندگی

شخصی نزد همسایه اش رفت و گفت: گوش کن! می خواهم چیزی برایت تعریف کنم.

دوستی به تازگی در مورد تو می گفت..... همسایه حرف او را قطع کرد و گفت:

قبل از اینکه تعریف کنی، بگو آیا حرفت را از سه صافی گذرانده ای یا نه؟

کدام سه صافی؟

اول از میان صافی واقعیت. آیا یقین داری چیزی که تعریف می کنی واقعیت دارد؟

خیر، من فقط آن را شنیده ام. شخصی آن را برایم تعریف کرده است.

سری تکان داد و گفت:پس حتما آن را از صافی دوم یعنی خوشحالی گذرانده ای.

مسلما چیزی که می خواهی تعریف کنی، حتی اگر واقعیت نداشته باشد باعث خوشحالی ام

می شود.

دوست عزیز فکر نکنم تو را خوشحال کند.

بسیار خوب اگر مرا خوشحال نمی کند، حتما از صافی سوم یعنی فایده رد شده است.

آیا چیزی را که می خواهی تعریف کنی برایم مفید است و به دردم می خورد؟

نه به هیچ وجه!

همسایه گفت:پس اگر این حرف نه وافعیت داردنه خوشحال کننده است و نه مفید، آنرا پیش خود نگه دار

  و سعی کن خودت هم زود فرموشش کنی.

همچنین سعی کن وقتت را به کارها و سخنان بیهوده نگذرانی تا ذهنت مشغول کارهای بیهوده شود

که حاصل آن، همین سخنان بی فایده توست.


                  22ghdjvffcf99s6tigv.jpg

میتونی خدا رو ببینی؟


میتونی خدا رو ببینی؟

           آپلود عکس   

من مادر مصطفی

          آپلود عکس

دل کتاب /من مادر مصطفی

خواب مصطفی احمدی روشن از زبان مادرش

مصطفی خواب های خوب زیادی دیده بود. یه صبح بلند شد، دیدم چهره اش برافروخته است. گفتم: چی شده؟ نمی‌گفت. اصرار کردم، گفت: «خواب دیدم امام زمان گفت من از شما راضی ام.». یک بار دیگر می‌گفت: «دیدم آیت الله خامنه ای بالای تپه ی سبزی ایستاده و با اون دست جانبازیش روی سرم دست می‌کشه.». گه گاه به خاطر خستگی، نماز صبحش قضا می‌شد. گفتم: اگر تو بخواهی شهید بشی، نماز صبح هات نمی‌گذاره. بعد از مدتی گفت: «من خواب دیدم در صحرای کربلا، پشت سرامام حسین علیه السلام نماز صبح می‌خونم.». دوستاش تعریف می‌کردن زمانی که دانشجو بود، به اون ها گفته بود: «من خواب در خونه‌ی فاطمه سلام الله علیها رو خیلی می‌بینم. » یه بار تعریف کرد: «خواب دیدم پیامبر قبری رو به من نشون می‌ده و می‌گه؛ جایگاه تو این ‌جاست.»

خواب فوق برگرفته از وبلاگ رضی زاده  از کتاب من مادر مصطفی 

توصيه هاي قبل از آزمون برای کنکوریها(15نکته)

         

توصيه هاي قبل از آزمون برای کنکوریها(15نکته)

1-خوشبختي كنكوري، دراين است كه بداند چه چيزي هاي را خوانده  وبلد هست ودرباره آن فكر مي كند.

2- تصور و مفهوم درستي از كنكور در ذهن خود ترسيم كنيد.كنكور بخشي از زندگي است نه تمام زندگي.

3- به نتيجه آزمون فكر نكنيد.

4- نتايج آزمون هاي قبلي را با اين نتايج مرتبط ندانيد.

5- همدلي با اعضاي خانواده را بيشتر كنيد بالاخص رابطه همدلانه بامادر.

6- حتي الامكان در اين ايام با وضو بودن را فراموش نكنيد.

7- اعمال واجب (نمازهاي يوميه)را با حضور قلب انجام دهيد.

8- قرآئت قرآن را فراموش نكنيد.

9- ارتباط خودرا با دانش آموزاني كه به نوعي تصورات منفي بروز مي دارند به حداقل برسانيد.

10-حتی الامکان با کسانی که در زمان آخرین سال تحصیل بگو مگوهای درسی داشته ایدارتباط برقرار نکنید.

11- پوششي كه با آن راحت تر ومانوس تر هستيد بپوشيد .

12- كمتر به تلفن ها پاسخ دهيد .حتماًتلفن همراه خود را خاموش کنید.

13-ساعت خود را با ساعت رادیو تلویزیون در یک روز قبل از آزمون تنظيم كنيد.

14- موقع خروج از خانه جهت شركت در آزمون حتماً با آيينه وقرآن خارج شويد.

15- حتي الامكان از رانندگي اجتناب كنيد ويكساعت قبل از شروع آزمون در محل حوزه حاضر باشيد.

 

خانواده ونقش آن در کنکور فرزندان(20نکته)

                                              آنکه به فکر فردا نباشد به غم فردا مبتلا آید

خانواده ونقش آن در کنکورفرزندان(20نکته)

مقدمه:

برای تبیین دقیق موضوع این نکته قابل توجه است کنکور از لحاظ علمی دارای دو بخش بسیار مهم است

1-      بخش محتوا : «محتوا یعنی اصل کنکور »

2-      بخش زمینه کنکور : «خانواده ،مدرسه ،جامعه »

در واقع خانواده بستر وزمینه فرایند کنکور را تسهیل می کند و در روزهای باقی مانده به آزمون خانواده

نقش اکسیر را در نتیجه کنکور دارد ازمیان افراد خانواده ،مادر مهمترین نقش را دارد. که در اینجا  برای    رعایت اختصار نکات کلیدی را در این راستا اشاره خواهیم کرد.

1-      ازمفاهیم مذهبی ومعنوی برای ایجاد آرامش در فرزند خود  بهره گیری کنیم .

2-      تصور ومفهوم درستی از کنکور داشته باشیم وسرنوشت وحیات فرزند خود را به کنکور پیوند

 نزنیم .

3-      شنونده حرف فرزندان خود باشیم وبجای قضاوت ونصیحت وغیره فرآیند همدلی را تسهیل کنیم .

4-      فضای عاطفی خانواده را پویا وزنده نگه داریم.

5-      مسائل  بیرون از خانواده را وارد منزل نکنیم و چنانچه در بیرون از خانواده با مشکلی برخورد نمودیم آنرا به منزل نیاوریم .

6-      ازتنها گذاشتن فرزندان در منزل جداً خوداری کنیم.

7-      نظارت غیر مستقیم بر دوستان فرزندان خود داشته باشیم .

8-      گذشته را به رخ فرزند نکشیم وآینده را برای او برزگ جلوه ندهیم .

9-      از پرسیدن زمان کنکور که چند روز مانده وغیره جداً خوداری کنیم .زیرا با این کار در

          فرزندمان  ایجاد استرس می کنیم.

10-  رفت وآمدهای خانوادگی را به حداقل برسانیم .

11-  از سفرهای غیر ضروری جدا خوداری کنیم .

12-  از ارائه راهکار و دستورالعمل جدید برای مطالعه و تست زنی توسط خانواده پرهیز کنیم.

13-  با اولیائ مدرسه در ارتباط باشیم وبالاخص مدیر مجتمع،مشاوره مدرسه ،مدیر مدرسه و...

14- در ایام برگزاری کنکور مکان آزمون فرزند خود را ،دقیق مورد شناسایی قرار دهید وحتی

        یک روز قبل مکان را از نزدیک ملاحظه کنید .

15-  از مشاجره لفظی در خانواده خوداری شود خصوصاً با فزند کنکوری.  

16-  انتظارات خود را از کنکور برای فرزندان به زبان نیاوریم .

17-  حالات روحی وروانی اورا دقیق نظارت کنید وبا افراد صاحب نظر مشورت کنید.

18-  تذکرهای پیش از مطالعه وتست زدن نداشته باشیم.

19-  تغییرات جدید وکلی در منزل بویژه فضای اتاق مطالعه وغیره ایجاد نکرده وبگذاریم شرایط مورد دلخواه اوباشد .

20-  به صورت منطقی و در شرایط مناسب،در ایام قبل از کنکور ارتباط فرزندتان را  با دوستانش محدود کنید.

عاشق واقعی

               عاشق واقعی

میخواهم عاشقی را از تو یاد بگیرم 

که چنین بی وقفه در هر زمان و مکانی

یادت نمی رود باید عاشقی کنی .اجازه دهید از امروز شروع کنم  و با خدای خود  عهد ببندم که دیگه سهل انگاری نکنم.

آپلود , آپلود عكس , آپلود سنتر , آپلود فايل , آپلود دائمي,آپلود موزیک

برگرفته از وبلاگ:

http://www.hasanes431.blogfa.com/

5سئوال مهم و 5 پاسخ از نبی مکرم اسلام(ص)

 

پنج سئوال از رسول گرامی اسلام حضرت محمدمصطفی  (ص) و پاسخ آنحضرت برای همگان می تواند مسیر  را هموار نماید.

1-بزرگترين اعمال چيست؟

قَالَ النَّبِيُّ صل الله عليه و اله: مَا مِنْ شَيْءٍ أَثْقَلَ فِي الْمِيزَانِ مِنْ خُلُقٍ حَسَن
رسول خدا صل اللَّه عليه و آله فرمود: در ميزان اعمال هيچ چيزى سنگين تر از حسن خلق نيست.

2- چه کساني به بهشت مي روند؟
عَنِ النَّبِيِّ صل الله عليه و اله قَالَ: عَلَيْکُمْ بحُسْنِ الْخُلُقِ فَإِنَّ حُسْنَ الْخُلُقِ فِي الْجَنَّةِ لَا مَحَالَةَ وَ إِيَّاکُمْ وَ سُوءَ الْخُلُقِ فَإِنَّ سُوءَ الْخُلُقِ فِي النَّارِ لَامَحَالَة
رسول خدا صل الله عليه و اله فرمود: بر شما باد بحسن خلق که خوش خلق بالاخره در بهشت است و از بدخوئى برحذر باشيد که بدخلق بالاخره در دوزخ است .

3- چگونه بامردم رفتار کنيم؟
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صل الله عليه و اله: إِنَّکُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِکُمْ فَسَعُوهُمْ بأَخْلَاقِکُمْ
رسول خدا صل اللَّه عليه و اله فرمود: شما با اموال خود که نمي توانيد مردم را در توسعه و آسايش قرار دهيد پس با اخلاق خوب و خوش رويي خود مردم را در آسايش و توسعه قرار دهيد.

4- دين چه کساني کامل است؟
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صل الله عليه واله: أَفْضَلُ النَّاسِ إِيمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقا
رسول خدا صل اللَّه عليه و آله فرمود: کامل ترين و باايمان ترين مردم خوش اخلاق ترين آنها است.

5- با خانواده چکونه رفتارکنيم؟
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صل الله عليه و اله أَحْسَنُ النَّاسِ إِيمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً وَ أَلْطَفُ هُمْ بأَهْلِهِ وَ أَنَا أَلْطَفُ کُمْ بِأَهْلِي
رسول خدا صل الله عليه واله فرمود: بهترين مردم از لحاظ ايمان :خوش اخلاق ترين آن ها است. و از لحاظ اخلاق :مهربان ترين آن هاست به خانواده ،و من مهربان تر از شما هستم نسبت به خانواده.

آدرس:همه روايات برگرفته از بحارالانوار ترجمه جلد 67 و 68 صفحه 365

ترسیم نام زیبای پیامبر اکرم (ص) در نماز

آیا میدانید وقتی یک رکعت نماز خوانده میشود نام زیبای احمد شکل می گیرد؟؟

                آپلود عکس

تاثیر نماز بر کاهش افسردگی


تاثیر نماز بر کاهش افسردگی

حضرت علی (ع) می فرماید :  

"خداوند هر گاه خیری بر بنده اش بخواهد، به او كم خوابی، كم خوری و كم حرفی را تلقین می كند."

دانش پزشكی ظرف چند دهه اخیر، موفق به کشف مهمی پیرامون خواب شده است و آن كشف، بخشی مهم در طول خواب انسان، به نام خواب  REM بوده است( خواب از دو مرحله ی خواب عمیق و خواب REM تشکیل شده است که به طور یک در میان در طی شب حاصل می شوند).

پس از آن كه حدود 45 دقیقه از خواب رفتن انسان گذشت، مرحله  REM آغاز می شود و برای مدت كوتاهی (حدود 10 تا 15 دقیقه) ادامه می یابد.  در طول مرحله REM ، به طرز اسرار آمیزی تمام عضلات اسكلتی بدن از كار می افتد و شخص كاملاً بی حركت می شود و نوار مغزی شخص به جای حالت خواب ، حالت بیداری كامل را نشان می دهد، طوری كه در این حالت مغز از فعالیت بالایی برخوردار است.

در طی مرحله ی REM ، درجه حرارت بدن و ضربان قلب به طور غیر منتظره ای بالا می رود و حركات سریعی در چشم های فرد دیده می شود كه علت نامگذاری این مرحله نیز می باشد(مرحله حركات سریع  چشم:  RAPID  EYE  MOVEMENT). چنانچه شخص را در این حالت بیدار كنیم به احتمال بسیار قوی، ابراز می كند كه در حال خواب دیدن بوده است.

مرحله REM پس از 10 تا 15 دقیقه متوقف می شود و پس از آن در طول خواب و به طور دوره ای و به طور منظم تكرار می شود . با این وجود كل دوران REM در طول یك خواب 8 ساعتی در اشخاص طبیعی، 90 دقیقه خواهد بود و قسمت اعظم آن در ساعات نزدیك به صبح به وقوع می پیوندد.

امروزه دانش پزشكی به اثبات رسانده كه یكی از علائم مهم در بیماری افسردگی، افزایش مدت خواب  REM نسبت به میزان طبیعی است، طوری كه شخص افسرده بیشتر از سایر اشخاص خواب می بیند، یعنی زمان بیشتری را در مرحله  REM به سر می برد.

از این جهت یك مبنای مهم در تولید داروهای ضد افسردگی، كاهش مرحله  REM از خواب می باشد، از جمله داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای.

علاوه بر این یك روش درمانی جدید برای بیماران افسرده ، بیدار نگه داشتن آنها ، برای كاهش میزان REM می باشد.

زمان نماز صبح كه در آیه ی 78 سوره مباركه " اسراء" با عنوان " إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا " از آن نام برده شده است* و مورد تأكید فراوان می باشد، به گونه ای قرار گرفته است كه سبب كاهش قابل ملاحظه میزان خواب REM در اشخاص می شود.

همانطور كه خواندید قسمت اعظم خواب REM در حوالی صبح به وقوع می پیوندد و چنانچه شخص خود را ملزم به بیداری صبحگاهی كند، در حقیقت جلوی ورود خود به مرحله قابل توجهی از خواب REM را گرفته است.

لذا بیداری صبحگاهی برای نماز، خود به تنهایی می تواند به عنوان دارویی در پیشگیری از افسردگی و حتی درمان آن مطرح باشد.

لازم به توضیح است كه خواب  REM در حد متعادل برای حفظ سلامت و رفع خستگی لازم است، اما زیادی آن منجر به مشكلات مختلفی از جمله افسردگی می شود و نقش نماز به عنوان متعادل كننده میزان  REM مشهود است.


*بر گرفته ازنوشته های  دكتر مجید ملك محمدی

پی نوشت:

*آیه ی 78 سوره اسراء:

أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا

 

روشهای کاهش ناسازگاری  نوجوانان


روشهای کاهش ناسازگاری  نوجوانان

   بعضاً دیده می شود اولیاء از دست فرزندان  نوجوان خود دست به شکوه می نمایند و شکوه آنها حاکی از ناسازگاری فرزندان نوجوان آنها با اعضای خانواده می باشد.اولیاء ی تحصیلکرده خیلی سعی می کنند از درگیری با نوجوانان خود احتراز نمایند.اما در مواردی دیده می شوداختیار از کف آنها خارج شده و برخوردهای خشونت آمیزی  از والدین سرمی زند که این رفتارهای قهریه راه به جایی نمی برد.جز اینکه مشکلات این طیف خانواده ها را افزایش می دهد.

لذا توجه دقیق به موارد ذیل می توانددر کاهش ناسازگاریهای  نوجوانان تاثیر بسزایی بگذارد.

1-این ناسازگاریهاویا درمرحله بالاتر ،بحران نوجوانی ، موقتی  و زودگذراست.

2-برای بازگشت  نوجوانان  به مرحله سازگاری و تفاهم با والدین، باید فرصت کافی را در اختیارآنها قرار داد و هر گونه اقدام عجولانه والدین،بازگشت پذیری نوجوانان را با کندی و اختلال مواجه می سازد.

3-از هر گونه برچسب زدن و نسبت دادن عناوینی همچون((فرد ناسازگار ، نابهنجار و مساله دار)) باید جداً بپرهیزیم، زیرا این قبیل برچسب زدنها،نوجوانان را از اطرافیان گریزان می نماید و آنها را به موضع گیری دفاعی علیه والدین بر می انگیزد. وممکن است نوجوانان را به ناکجااباده سوق دهد.

4-قبول این واقعیت که در موارد خاصی، این قبیل رفتارها از اراده و کنترل نوجوانان خارج می شود و آنها را تحت الشعاع شرایط نوجوانی قرار می دهد. و والدین بایستی بر این واقعیت اذعان نمایند.

5-مساله تعامل آزادی  و شخصیت ایجاب می کند که همیشه از نگرش تحولی و پویا برخوردار باشیم.

 با این مفهوم که در رویکرد شناختی به فرزندان و یا دانش آموزان، تجدید نظر  نمائیم و رفتاربخصوصی را  برای همیشه به آنها  و شخصیت شان نسبت ندهیم.

6-نگرش تحولی در رویکر شناختی به فرزندان، ایجاب می کند که در رویکرد عملی(کارکردی) خویش نیز تابع پویایی درونی باشیم، به عنوان مثال:پاره ای از روش های خود را به تناسب سالیان رشد و تحول فرزندان،تغییر دهیم و به روش های متعالی، آنها را متحول نمائیم.

7-برای جلب اعتماد نوجوانان  و دستیابی به مناسبات انسانی مطبوع و مطلوب، پیوسته گوش به زنگ عواطف آنها بوده باشیم و با اظهار علاقه نسبت به پیشرفت فرزندانمان، راه را برای ارتباط حسنه  هموار نماییم.

یک حرکت زیبا از استاد دانشگاه

   واقعا دریکی ازدانشگاهها - دانشکده ریاضی اتفاق افتاده

 

چهار دانشجو شب امتحان بجای درس خواندن به مهمونی و خوش گذرونی رفته بودند و هیچ آمادگی امتحانشون رو نداشتند.  روز امتحان به فکر چاره افتادند و حقه ای سوار کردند به این صورت که سر و روشون رو کثیف کردند و مقداری هم با پاره کردن لباس هاشون در ظاهرشون تغییراتی بوجود آوردند .سپس عزم رفتن به دانشگاه نمودند و یکراست به پیش استاد رفتند.
مسئله رو با استاد اینطور مطرح کردند که دیشب به یک مراسم عروسی خارج از شهر رفته بودند و در راه برگشت از شانس بد یکی از لاستیک های ماشین پنچر میشه و اونا با هزار زحمت و هل دادن ماشین به یه جایی رسوندنش و این بوده که به آمادگی لازم برای امتحان نرسیدند کلی از اینها اصرار و از استاد انکار. آخر سر قرار میشه سه روز دیگه یک امتحان اختصاصی برای این 4 نفر از طرف استاد برگزار بشه، آنها هم بشکن زنان از این موفقیت بزرگ، سه روز تمام به درس خوندن مشغول میشن  و روز امتحان با اعتماد به نفس بالا به اتاق استاد میرن تا اعلام آمادگی خودشون رو ابراز کنند! استاد عنوان میکنه بدلیل خاص بودن و خارج از نوبت بودن این امتحان باید هر کدوم از دانشجوها توی یک کلاس بنشینند و امتحان بدن که آنها به خاطر داشتن وقت کافی و آمادگی لازم با کمال میل قبول میکنند
امتحان حاوی دو سوال و بارم بندی از نمره بیست بود
یك) نام و نام خانوادگی: ۲نمره
دو ) کدام لاستیک پنچر شده بود؟ ۱۸نمره
الف) لاستیک سمت راست جلو
ب) لاستیک سمت چپ جلو
ج) لاستیک سمت راست عقب
د) لاستیک سمت چپ عقب